Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blufföretag lurar västeråsare att feja skorstenen

En sotarfirma i Stockholm ringer upp västeråsare och erbjuder tjänster som de påstår är obligatoriska. Men påståendet är en lögn, och många kan ha lurats.

Annons

Rönnbybon Lars Grindlund har fått ett samtal.

Rönnbybon Lars Grindlund fick ett samtal från företaget med bas i Stockholm. De ville sota i hans hus, men Lars Grindlund hade nyligen fått sin skorsten fejad. Han började misstänka att något inte stod rätt till.

– Jag tyckte att det lät för dyrt och jag började kolla upp dem.

Han hörde av sig till Sot Ventilationstjänst i Västerås, det företag som har kontrakt med kommunen att sköta all sotning. Sedan ringde han tillbaka till bluffirman.

– Jag sa det var ett jävla sätt och jag vill inte ha med er att göra.

Han pratade också med en granne som hade fått samma samtal och sagt nej.

– Jag tänker inte acceptera sådana här grejer, säger Lars Grindlund.

Joachim Björk, skorstensfejarmästare på Sot Ventilationstjänst, berättar hur blufföretaget arbetar. Via ett telemarketingföretag utomlands ringer de upp svenskar och erbjuder att feja deras imkanaler.

Imkanalen är kopplad till köksfläkten, och förut var det krav på att den skulle sotas regelbundet. Nu har den regeln tagits bort, men när blufföretaget ringer upp folk påstår de att kravet fortfarande finns krav.

Under de senaste tre veckorna har runt 20–50 personer dagligen hört av sig till Sot Ventilationstjänst och undrat vad det är för företag som har tagit kontakt med dem. Många tror att det är kommunen som har kommit förbi.

– Det har tagit en jäkla fart efter semestern, säger Joachim Björk.

Blufföretaget började sin verksamhet i Västerås för ett par år sedan. När de ringer folk uppger de olika namn, och de säger vagt att de samarbetar med kommunen. Om man är besvärlig och börjar ställa motfrågor avslutar de samtalet, enligt Joachim Björk.

– De har blivit mer aggressiva för att boka in de här mötena.

Han tror att det bästa sättet att motverka oseriösa företag är att informera folk.

– Man kan upplysa folk att inte boka med telefonförsäljare. Dels är det väldigt dyrt, och dels kanske det är en tjänst som de inte behöver.

Hans företag, som har ett uppdrag från kommunen och gör regelbundna besök i bostäder med skorstenar, ringer aldrig upp sina kunder. I stället får man en lapp i brevlådan tre veckor före besöket.

Joachim Björk har försökt få kontakt med blufföretaget utan att lyckas. Han tycker att deras verksamhet är dålig för branschen.

Han tror också att det är större risk att äldre luras än unga. De äldre kan vara vana vid att imkanalerna ska fejas.

– De blir lurade på ganska stora belopp, säger han.

Annons
Annons
Annons