Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Edström (MP) tvivlar på att flygplatsstöd godkänns

Kommunalrådet Magnus Edström (MP) är skeptisk till om Västerås stad får fortsätta stötta flygplatsen med skattepengar.

Annons

EU förbjuder offentlig verksamhet – stat, landsting och kommun – att hålla privat verksamhet under armarna med pengar.

Såvida man inte kan motivera varför på ett godkänt sätt.

EU tillåter vissa undantag. Dessa har andra svenska kommuner använt sig av för att kunna skjuta in miljoner i sina förlusttyngda flygplatsbolag.

Men Magnus Edström är inte säker på att Västerås stad därmed får göra det.

– Jag ställer mig frågande till om vi kan få undantag när vi bor i en region som har så bra förbindelser med omvärlden.

– Jag har hittills bara sett undantag för svenska flygplatser där det är lite mer glesbefolkat, typ Kalmar och Dala Airport. Vi har ju en flygplats som ligger en timme från Stockholm med tåg.

2013 trädde nya EU-regler om offentligt stöd i kraft.

Det finns tre undantag som medger offentligt stöd: att flygplatsen är så viktig för transporter att regionen annars blir isolerad från EU, att flygplatsen behöver stöd under en begränsad tid, högst tio år, för att vända förlust till vinst, eller att en särskild flyglinje får etableringsstöd en kort tid.

Enligt Magnus Edström sade en expert som talade med kommunalråden härom veckan att det bara är punkt ett som kan komma i fråga för Västerås. Och just det motivet undrar Magnus Edström om det verkligen håller.

Om Västerås stad hade velat luta sig mot att göra en tioårsplan för att nå vinst skulle man ha varit ute tidigare, enligt Magnus Edström. Experten sade att en sådan ansökan skulle ha gjorts 2014, när de nya EU-reglerna var färska. Nu är det för sent att motivera skattestödet med det argumentet.

Under 2016 väntas Västerås stad formulera en ansökan till EU-kommissionen om att få göra undantag, och därmed kunna fortsätta skjuta till skattepengar till flygplatsen för att täcka underskott. Magnus Edström vet inte när ansökan ska skickas iväg. Den ska behandlas av kommunfullmäktige innan.

Därefter är det bara att vänta och se om EU-kommissionen godkänner motiven.

Blir det nej ser Edström ingen annan utväg än att flygplatsbolaget försätts i konkurs eftersom bolaget inte har pengar att betala tillbaka alla miljoner som Västerås stad skjutit till genom åren.

Samtidigt som hotet från EU hänger över Västerås flygplats ska man göra sitt bästa för att minska förlusterna.

– Det finns en plan som ska minska underskottet till minus 15 miljoner år 2021. I fjol var det minus 34 miljoner.

Läs också VLT:s ledare: "Motigt för Västerås flygplats"

Annons
Annons
Annons