Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen vill betala för flyget

(Uppdaterad) Ingen vill hjälpa Västerås stad att finansiera Västerås flygplats.

Annons

I framtiden kommer den att kosta 25 miljoner kronor per år, som i så fall Västerås stad måste bekosta

Det visar en flygplatsutredning som nu presenterats.

-Vi hoppades in i det sista på intresse från Stockholms län, men de sade också nej, säger Håkan Svärd, samhällsbyggnadsstrateg som gjort utredningen.

Andra som varit tillfrågade om samarbete är flygplatserna i Eskilstuna och Norrtälje, Västmanlands kommuner och landsting och landstinget i Västmanland.

- Vi hade sett fram emot en hållbar lösning inom regionen men vi kom inte dit, säger Håkan Svärd.

Enda hoppet för Västerås flygplats är nu lågprisflyg. Men där finns inte rimliga möjligheter till några stora utökningar.

De 25 miljoner kronor, som flygplatsen beräknas kosta per år, innefattar ökat lågprisflyg och de kostnader som det medför.

Idag betalar kommunen 15 miljoner kronor per år för flygplatsen.

Ska flygplatsen läggas ned?-Det är en politisk fråga. Också inför en nedläggning krävs flera utredningar, säger han.

Vänsterpartiet har sin åsikt klar om flygplatsen:

-Den går inte runt och Västerås bör satsa pengarna på annat istället, säger Vasiliki Tsouplaki (V).

Vänsterpartiet vill använda de 25 miljonerna för att bygga ut busstrafikens servicelinjer.

Elisabeth Unell (M) tycker att flygplatsen är viktig för Västerås och bör finnas vid sidan om vägar, hamn och tåg.

-Det krävs att vi är långsiktiga och inte skapar osäkerhet om flygplatsen ska vara kvar eller inte, säger hon.

Hon tror att det går att minska underskottet på 25 miljoner genom att få fler flyg till Västerås, däribland flyglinjer till stora internationella flygplatser.

Anders Teljebäck (S) säger att flygplatsens framtid måste diskuteras och avöras i partiet.

-Jag har inga synpunkter i dagsläget.

Kommer ni att bestämma er före valet?-Det kan jag inte säga, säger han.

Anders Teljebäck tycker det är tråkigt att det inte gick att diskutera samordning med andra parter.

Han är nöjd med utredningen.

-Det är första gången som flygplatsen belyses från olika perspektiv. Det är ett bra underlag för fortsatt diskussion.

Annons
Annons
Annons