Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Planerna för Ängsgärdet klarnar

En ny kvartersstad växer fram i området Ängsgärdet mellan E 18 och Björnö- vägen. 550 bostäder, kaféer, butiker och gym står klara om 15 år.

Tar några år. Här ska det byggas bostäder – men hela området kommer inte att vara färdigbyggt förrän om 15 år. Foto: Kenneth Hudd

Som VLT tidigare har skrivit planeras tusentals bostäder runt om i Västerås – bland annat vid Kopparlunden, Hälla och Ängsgärdet.

Ängsgärdet är ett område som helt ska göras om – från handels- och industriområde till bostadsområde. Det framgår i Västerås stads detaljplan som är klar för att skickas på samrådsremiss.

– Den största förändringen är att området får bostäder som huvudmål, cirka 550 stycken. Området blir i kvartersstruktur med verksamheter i bottenvåningarna, säger Marie Ahnfors, planarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.

Tomterna som det ska byggas på är Kungsängen 1, Sågklingan 6 och Sågklingan 7. Byggnaderna som står på området i dag ska rivas och hyreskontrakten med de verksamheter som finns där nu ska sägas upp.

De nya husen kommer att ha olika höjd – de flesta omkring fem meter men en byggnad ska vara på 19 eller 20 våningar.

– Att ha olika höjd på byggnaderna ger en fördel för ljusinfall och skuggningar. Vi är ute efter varation, säger Marie Ahnfors.

Den högsta byggnaden blir områdets kännetecken och landmärke.

– Höghuset markerar mitten på det nya bostadsstadsdelen. Vi bygger det så högt som vi får.

Finns det några hinder?

– Ja, vi får inte bygga hur högt som helst eftersom flygplatsen ligger så pass nära. Vi hamnar inom flyghinderzonen.

Förutom variation i höjd ska alla byggnader även ha varierad fasadgestaltning och takutformning för att området ska bli levande.

– När man bygger mycket i taget blir det lätt homogent. Om det ser likadant ut upplevs gatorna som långtråkiga. Vi vill bryta mönstret genom att variera husen med färg, material och tak.

I detaljplanen framgår också att Pilgatan, som går igenom området, ska få en ny utformning och fungera som områdets pulsåder. Det kommer även att bli ett nytt gång- och cykelvägnät.

– I dag är det inte så trevligt eller tryggt att cykla eller gå igenom här och det är ett av stans mest använda gång- och cykelstråk eftersom det går både till stan och till lasarettet. Här kan det bara bli bättre, säger Marie Ahnfors.

I en av fastigheterna ska det också byggas en för- skola med plats för omkring 72 barn. Men för att förskolan ska byggas måste VL:s bussdepå först ha flyttats.

– Det står klart att buss- depå ska flyttas, men vi vet inte när. De har avtal i cirka tio år till. Förskolan kan inte byggas innan dess. Dels är det för bullrigt, dels är det en säkerhetsrisk, till exempel om en buss börjar brinna, säger Marie Ahnfors.

När beräknas hela området vara klart?

– Vi har satt en tid på 15 år totalt. Då ska allt vara klart, men vi bygger i etapper.

Annons
Annons
Annons