Annons

Annons

Annons

Annons

Protester mot att bankkontor stänger

Den 29 november stänger Nordea sitt kontor i Hallstahammar och verksamheten flyttas till Köping och Västerås. Beslutet har väckt starka protester.

Stänger snart. Den 29 november stänger Nordea sitt kontor i Hallstahammar. Det har fått Evy Falk och Handikapprådet att ilskna till. ”Ska de gamla som inte har bankkort behöva åka till Västerås för att hämta ut pengar?” frågar hon sig.

Bild: Jackie Meh

Annons

Hallstahammar. Nordea har haft fyra kontor inom en radie på fyra mil. Två kontor i Västerås, ett i Hallstahammar och ett i Köping. Men hädanefter ska det bara finns två kontor, ett i Köping och ett i Västerås.

– Ekonomin har blivit mer komplex i dag och våra kunder efterfrågar i huvudsak rådgivning när det gäller försäkringar, lån, sparande med mera. Samtidigt kan man utföra lättare bankärenden och kontanthantering över internet och telefon, säger Marie Sundholm.

– Det handlar om att vi försöker tillgodose det kunden efterfrågar. Genom att slå ihop våra kontor vill vi förstärka våra medarbetares kompetens och därmed erbjuda bättre rådgivning för kunderna.

På kontoret i Hallstahammar sitter tre personer. Två rådgivare och en i kundtjänst.

Annons

– En rådgivare och den som sitter i kundtjänst följer med till kontoret i Köping, den andra rådgivaren flyttar till Västerås. Alla kunder som har en personlig rådgivare erbjuds den som blir mest lämplig geografiskt, men får givetvis välja vilket kontor de vill tillhöra, säger Marie Sundholm.

Annons

Handikapprådet i Hallstahammar är kritiskt till beslutet och har startat en namninsamling. I bokhandeln kan den som vill skriva på mot nedläggningen av Nordeas bankkontor. I fredags förmiddag var nästan tre A4-papper fulla med namnunderskrifter.

Evy Falk, styrelseledamot i Handikapprådet, tycker att Nordea sviker de äldre och rörelsehindrade.

– Många äldre och rörelsehindrade har ingen möjlighet att ta sig till Kolbäck för att uträtta bankärenden. De finns flera äldre som inte handlar med kort och inte har dator, säger Evy Falk.

Hon köper inte Nordeas argument att de flesta bank-ärenden som görs i dag handlar om rådgivning.

– Det gäller för den yngre befolkningen som behöver hjälp med lån till hus och lägenhet, men för den äldre handlar det oftast att hämta ut pengar. Ska gamla Lisa som inte har bankkort behöva åka till Västerås för att hämta ut pengar, frågar sig Evy Falk.

– Och hur ska det gå för fattigpensionärer? Att ta bussen eller tåget blir en extrakostnad som kommer att tära på deras ekonomi.

Marie Sundholm håller dock fast vid att Nordea erbjuder tjänster som gör det enkelt att klara av bankärenden utan att behöva besöka kontoret. Dator behövs inte heller, menar hon.

– Alla kan via telefon och en kod göra överföringar och ta reda på saldo. Vi har också kvar vårt system med giroblanketter där man fyller i utbetalningsbelopp och lägger på brevlådan.

Att kräva att kunderna har bankkort är inte för mycket begärt, menar Marie Sundholm.

– Det är ju inte bara vi som har det så. På bussen och lasarettet exempelvis är det kort som gäller.


Jackie Meh

jackie.meh@vlt.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan