De stora fartygen kan komma 2018.
– När slussen och farleden är klara måste Västerås hamn kunna matcha det, säger Patrizia Strandman, strateg på stadsledningskontoret.
Efter 2018 väntas en successiv utveckling fram till 2021, då också Hjulstabron klarar de största fartygen.
I går antog kommunstyrelsen en handlingsplan för utveckling av hamnområdet.
Utbyggnaden görs i tre faser.
Annons
– Nästa år måste man börja med projektering, säger Patrizia Strandman.
Annons
Totalt beräknas utbyggnaden kosta 855 miljoner kronor för Västerås stad. Därav 420 miljoner kronor för den första fasen.
– Utbyggnaden är en förutsättning för att kunna få er affärer för hamnbolaget, säger Anders Teljebäck (S), ordförande i kommunstyrelsen.
Västerås medfinansierar både utbyggnaden av farleden av slussen i Södertälje.
Första delen av utbyggnaden handlar om muddring av hamnbassängen, kajförstärkning, hantering av muddermassor, trafiksäkerhetsåtgärder på Sjöhagsvägen med mera.
I första fasen ingår också nya vägar till områden väster om Johannisbergsvägen och åtgärder för omlastning mellan båt och tåg/lastbil.
britt-Louise Bergström
britt-louise.bergstrom@vlt.se