Annons

Annons

Annons

Bäst i test: Frukostflingor

Vissa flingor innehåller så mycket socker att de lika gärna kunde vara godis.

Annons

Vill du ha en bra start på dagen? Välj då noga i flinghyllan. I WiseGuides test är havreringar från Frebaco utan tillsatt socker klart bäst, medan nästan hälften av produkterna är riktiga sockerbomber.

– Det skulle lika gärna kunna vara godis, säger dietisten Emilia Polster.

I matbutikernas hyllor trängs färgglada flingförpackningar som utlovar lite socker och mycket fibrer. Men skenet kan bedra. När vi testar åtta vanliga flingsorter innehåller flera av dem en stor andel socker.

– Jag förstår att man blir förvirrad, säger Emilia Polster, dietist och kostrådgivare på Palmer Friskvård.

Men visst finns det även bra produkter. Havreringar från Frebaco blir bäst i test då det är den enda sorten som inte innehåller något tillsatt socker. Fantastiskt, tycker Emilia Polster. Hon beskriver vinnaren som en ren produkt som är bra för magen. Fiberrika Quaker Havrefras tar hem andraplatsen, de hade dock gärna fått innehålla mindre socker.

Annons

Annons

Enligt Emilia Polster

bör högst tio procent av energin från flingorna komma från tillsatt socker. I vårt test innehåller nästan hälften av produkterna en högre andel än så. Tre av de testade sorterna har så bristfälligt innehåll att de blir underkända. Crunchy-varianten från Ica jämför hon med godis och Starts flingor bör endast ätas på helgen.

– Det är en dålig start på dagen, säger Emilia Polster.

På sista plats kommer Nestlés Multi Cheerios som, förutom för hög sockerhalt, även har tillsatser som surhetsreglerande medel och antioxidationsmedel vilket inte uppskattas av dietisten.

Det du äter till frukost avgör hur resten av dagen blir.En bra start på dagen bör ge dig både fibrer, protein och vitaminer. Snabba kolhydrater som sylt, vitt bröd eller söta flingor höjer blodsockret. Ju mer ditt blodsocker höjs, desto mer sjunker det också under förmiddagen.

– Äter du snabba kolhydrater är du hungrig snart igen, säger Emilia Polster.

Själv äter Emilia Polster fet, ekologisk yoghurt, osötad müsli, nötter och frukt eller bär. Hon rekommenderar även ett ekologiskt ägg. Havregrynsgröt är också nyttigt för magen, precis som en grön och matig smoothie.

Emilia Polster rekommenderar en varierad frukost.

– Kroppen mår bra av variation, så det kan vara klokt att bryta frukostmönster. Det kan räcka med olika frukter i yoghurten, säger hon.

Annons

Så gjordes testet

Testföretaget WiseGuide har tillsammans med en dietist jämfört åtta sorters frukostflingor. Produkterna har bedömts utifrån innehåll och näringsvärde. Vi har granskat sockerhalt, fibermängd och övrigt innehåll. Dietisten har i sin bedömning av produkternas sockerhalt utgått från de nordiska näringsrekommendationerna. All produktfakta kommer från förpackningarna. Priserna är cirkapriser och kan variera mellan olika återförsäljare. Maxbetyg är 5.


Fanny Ernestrand/TT/Wiseguide

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan