Annons

Annons

Annons

Annons

L om brohöjningar: Vem står för miljardbeloppet?

Strömsholms kanal.

Bild: Mikael Johansson

Annons

REPLIK. När läser svaret på mitt debattinlägg, om en fyra meters bro vid E18, från Malin Gabrielsson (KD) och Richard Eklund (KD) klarnar det en hel del. Kommunalrådet i Hallstahammar säljer ut järnvägen mellan Kolbäck och Eskilstuna för att få alla broar utmed Strömsholms kanal erhålla en höjd av fyra meter.

Annons

Annons

Lite fakta om kanalen enligt officiellt sjökort för Strömsholms kanal:

Det finns totalt 15 broar som har lägre höjd än fyra meter.

Söder om E18 finns det sex broar som har lägre höjd än fyra meter.

I Borgåsund finns två broar med en höjd av 2,5 meter, i Strömsholm vid slottet finns två broar 2,5 meter respektive 2,9 meter och i Kolbäck finns två broar 3,3 meter respektive 3,4 meter.

■ Båtarna får endast ha ett djupgående på 1,35 meter.

Att åtgärda alla dessa broar skulle kräva miljardbelopp och det är ett belopp som turismen inte inbringar. Jag tror inte heller att våra skattebetalare vill bistå med dessa belopp.

Om Trafikverket gör en ny studie av järnvägar, så är det väl ändå vi som politiker beslutar vad som ska göras och inte göras. En ny dragning av järnvägen skulle innebära att vi som bor i Kolbäck, Hallstahammar också inräknat, i stället för att ta sig till stationen i Kolbäck får vi antingen ta bilen eller bussen in till Västerås för att komma söderut. Detta kanske Gabrielsson och Eklund inte bryr sig så mycket om.

Turismen är en växande näring, det är sant, och den största ökningen kommer att vara runt kanalen och inte i kanalen. Vi ser ökningen av husbilar som ett tecken på att människor vill upptäcka smultronställen längs Strömsholms kanal och andra ställen, då är aktiviteter runt kanalen ett svar på detta.

Sigge Synnergård (L) Kolbäck


VLT Debatt

debatt@vlt.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan