Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Ännu en sträcka på Mälarbanan får fyra spår

Trafikverket och Solna stad har nu kommit överens om utbyggnaden av Mälarbanan från två till fyra spår på sträckan genom Solna kommun.

Ju fler spår som finns på en sträcka, desto mindre risk för förseningar och inställda tåg.

Bild: TT

Annons

Mycket har hänt på och kring Mälarbanan – alltså järnvägen norr om Mälaren mellan Stockholm och Örebro, de senaste decennierna. Flera enkelspåriga sträckor har blivit dubbelspåriga. Järnvägslinjen har rätats ut här och där. Restiden har minskat, inte lika mycket som tidvis utlovats, men dock.

De senaste åren har Trafikverket arbetat med fyrspårsutbyggnad mellan Tomteboda och Kallhäll i Stockholms län. Efter flera somrar med ersättningsbussar och besvär för resenärerna är nu arbetet klart mellan Barkaby och Kallhäll. och fördelarna med fyrspår visar sig direkt:

Med fyra spår går exempelvis SJ:s regionaltåg på ytterspår, opåverkade av SL:s pendeltåg på innerspår som går långsammare och gör fler stopp. Fyra spår innebär att två snabba tåg i varsin riktning kan mötas och två pendeltåg i varsin riktning kan mötas.

Annons

Annons

Som det är nu måste försenade SJ-tåg rätta sig efter framförvarande pendeltågs hastighet på dubbelspåriga sträckor. Det gör att en resa som startade i rätt tid från Örebro och drabbades av en marginell försening på vägen mot Bålsta kan bli ordentligt sen om tåget hamnar bakom pendeltåg eller annat långsamtgående fordon.

Mellan Barkaby och Spånga pågår förberedande arbeten för fyrspårsutbyggnaden och sträckan Spånga-Tomteboda är på planeringsstadiet och vi har tidigare berättat om planerna på att lägga spåren under Sundbyberg i tunnel.

Nu har Trafikverket och Solna kommun kommit överens om den sista sträckan mellan Sundbybergs stations östra utkanter och broarna vid Tomteboda.

Det innebär att det kommer att kosta staten i form av Trafikverket 900 miljoner och Solna stad 600 miljoner att få fyra spår mellan Ekensbergsvägen och broarna vid Tomteboda. Från Frösundaleden och knappt en halv kilometer österut intunnlas spåren vilket frigör mark ovanför för bebyggelse. En ny pendeltågsstation byggs i Huvudsta mellan Sundbyberg och Tomteboda – i och med de fyra spåren finns utrymme för fler pendeltågsstationer och fler stopp.

Enligt planerna kan bygget i Solna kommun komma igång tidigast 2020-2021 och vara klart på hela sträckan Tomteboda-Kallhäll, alltså förbi såväl Solna som Sundbyberg, åtta-tio år senare.

Annons

Annons

Mer information om bygget finns på Trafikverkets hemsida.

På bilden syns Sollentuna station på den redan i dag fyrspåriga sträckan norrut från Stockholm mot Upplands Väsby och senare Märsta/Arlanda och Uppsala. Här syns fördelarna med fyra spår. En perrong mellan de två spåren i mitten ger möjlighet för uppehåll för långsammare pendeltåg, på de två ytterspåren kan snabbare tåg passera i full fart. Till vänster utanför bildkant finns de två spåren – ett långsamt och ett snabbt – mot Stockholm. Om bara två spår funnits, så hade Arlanda Express inte kunnat köra i full fart om det stått ett pendeltåg inne på stationen – i stället krävs ett intensivt tidtabellspussel för att snabba tåg och långsamma tåg inte stör varandra. Med fyra spår slipper man det pusslandet. Dessutom innebär ett spårfel på ett av spåren inte enkelspårdrift – utan trespårsdrift.

Bild: Jan Ernheimer

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy