Tusentals nyfikna läsare har testat VLT:s nyhetspaket sedan vi började ta betalt för digitalt innehåll för drygt två år sedan.
Nu står det också klart att många kommer för att stanna.
Ser vi till det senaste året har antalet digitala VLT-kunder ökat med 1216, från 5367 kunder i februari i fjol till 6583 i februari i år. Från oktober och framåt är tillväxten närmast konstant, vecka för vecka.
Annons
- Det känns naturligtvis fantastiskt bra. Jag är mycket stolt över det fantastiska jobb som medarbetarna gör varje dag dygnet runt, säger VLT:s chefredaktör Daniel Nordström.
Annons
Vad är främsta skälet till att ni lockat så många kunder det senaste året, som du ser det?
- Den främsta anledningen till framgången är bra journalistik, men också en i grunden väl fungerande strategi där vi lägger stort fokus på analys och utveckling.
Mediebranschen har brottats med sjunkande staplar under ganska många år. Hur påverkar det ert dagliga jobb när kurvorna börjar stiga så här tydligt igen?
- Jag har varit i branschen länge och de senaste åren har det pratats mycket om mediernas kris. Det är emellertid ingen kris för journalistiken, vilket detta är ett bevis på. I grunden påverkar inte siffrorna vårt dagliga jobb, men detta är givetvis glädjande och stärkande för alla duktiga medarbetare. Alla får ett kvitto på att vi är på rätt väg.
Hur ser du själv på den fortsatta utvecklingen, kommer ni fortsätta locka digitala kunder i samma utsträckning?
- Vi ser att vi fortsätter att få nya kunder och jag både tror och hoppas att den trenden fortsätter.
För att komma dit, vad behöver vi fortsatt bli bättre på varje dag?
- För att lyckas måste vi fortsätta jobba målmedvetet med fokus på våra kunder. Vi måste fortsatt lyssna på kunderna, fortsatt göra bra lokal journalistik och fortsatt jobba efter den framgångsrika strategi vi har, säger Daniel Nordström.