Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Debatt: Flygplatsens framtid ska inte avgöras av ekonomin

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det finns två bolag på Hässlö, ett kommunalt som går med förlust och ett privat som torde gå med vinst, hävdar debattören. Foto: VLT/arkiv

Bild: Arkivbild

Annons

Replik på inlägget Lägga ned är det enda rätta, VLT den 18 mars.

Jag har läst Torbjörn Einarsson debattartikel beträffande nedläggning av Västerås flygplats. Naturligtvis stämmer mycket av innehållet, gammal skåpmat som vi har hört i åratal. 

Annons

En sak som jag inte förstår är varför detta ska avgöras på grund av ekonomi. 

Annons

Om jag förstår situation rätt finns det två bolag på Hässlö. Ett privat aktiebolag som driver verksamheten med byggnader et cetera och det aktiebolag som Västerås stad äger och driver. 

Jag antar att det bolag som Västerås stad äger driver verksamheten i terminalen och hyr lokalen. Det bolag som äger fastigheter går med vinst. Bolaget som driver terminalverksamheten omsätter cirka 19 millioner kronor. Det bolaget har 26 anställda och med lite huvudräkning borde det gå plus/minus noll, kanske några miljoner back. 

Hur är det möjligt att de behöver 24 miljoner till för att driva verksamheten? 

Om man räknar snabbt bränner de cirka 120 000 kronor om dagen. 

Är detta över huvud taget möjligt? Jag har svårt att tro det.

Vad ska hända nu? Ska Västerås stad sätta sitt eget bolag i konkurs? Och sedan övertyga styrelsen för ett privat bolag som går med vinst att lägga ner verksamheten?

Inte lätt att övertyga styrelsen på det bolaget att lägga ner verksamheten, det kommer att kosta mycket pengar. 

Och hur ska det gå till sedan? Ska Västerås stad köpa alla byggnader med mera för hundratals miljoner? 

Derek Presland 

Anmäl text- och faktafel

Till toppen av sidan