Replik till Ikaros insändare den 8 juni i VLT ”Glöm elflyg – det är en omöjlighet”. Jag både håller med dig och inte. Att använda vanliga litiumjon-batterier i en Boeing 737 är totalt helt omöjligt på grund av vikten, där är vi ense. I början av mars 2019 skrev jag i VLT en debattartikel om Västerås flygplats där jag beskrev de kommande möjligheterna med elflyg som kommer först med små flygplan för att sedan gå upp i mindre passagerarplan med plats för 8-20 passagerare (som gjort för vår flygplats). Dessutom är utvecklingen i världen redan i gång för hybrid-elplan med plats för 150-200 passagerare, beställningar av dessa fanns redan vid årsskiftet 2018/2019. Hybrid-elplan består av både elmotorer samt jetmotorer, elkraft används då vid start och landning eftersom jetdrift ger mest utsläpp vid dessa tillfällen.
Annons
Annons
Jag har följt utvecklingen av olika alternativ till litiumjon-batterier och det finns redan på labbnivå vid forskningscentret FSCN på Mittuniversitetet där man förväntar sig ge dubbelt så mycket kraft än ett litiumjonbatteri. FSCN har även tagit fram ett helt nytt batteri som är totalt ogiftigt och miljövänligt samt väger mycket mindre, det är tänkt att först testas ut och användas som reservkraft för vindkraftverk när vinden inte räcker till, sedan kommer det som reservkraft i sjukhus etcetera samt i fordon och sjöfart.
Men det finns dessutom sedan flera år tillbaka en kraftkälla som vid drift är helt ren för miljön och heter bränslecell och som omvandlar väte och syre till elektricitet samt ger värme till kupén, utsläppet är H2O (rent vatten). Bränslecell + elmotor har högre verkningsgrad än jetmotorn samt väger mindre. En av världens största jetmotortillverkare, Rolls Royce, kommer att successivt fasa över tillverkningen från jet till bränslecellsdrift. Biltillverkare som redan har serieproduktion av modeller med bränslecell är Mercedes, Hyundai, KIA, Toyota med flera. Jämfört med bilar som har ett jättebatteri är bränslecellen snabbare att ladda, det vill säga tanka, vilket tar 2-3 minuter.
Gunnar Bygdén