Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Debatt: Arlandas 4:de bana i Västerås?

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bild: Tony Persson

Annons

Den 15 juni meddelade Svedavia att man stoppar de långt gångna planerna på utbyggnaden av Arlanda med 4:e bana som kostnadsberäknats till 17 miljarder. 

Med lite vision borde detta vara en chans för Västeråspolitikerna att komma ur den eviga oenigheten om att behålla eller avveckla Västerås flygplats. 

Min idé är att man undersöker möjligheten att för de 17 miljarderna i stället integrera Västerås flygplats i Arlandas infrastruktur och bygger en höghastighetsbana mellan Arlanda-Västerås. Restid under 30 minuter. Järnvägen kan dessutom vara början på nya banan Stockholm-Oslo. Flygledningen av Västerås start- och landningsbana borde kunna styras och övervakas digitalt från flygledartornet på Arlanda och fungera som den 4:e banan.

Gunnar Anell (M)

Anmäl text- och faktafel

Annons

Annons

Till toppen av sidan