Svar på Torbjörn Einarssons kommentar av min tidigare debattartikel om ett absurt ägardirektiv till Västerås Flygplats, "Involvera proffs i flygplatsens styrelse och ledning", vlt.se den 10 januari.
Jag delar Torbjörn Einarssons påpekande om att Västerås flygplats inte har lyckats särskilt bra med den affärsmässiga verksamheten vare sig det har varit borgerlig eller socialdemokratisk styrning i kommunen. Däremot menar jag att den samhällsnyttiga delen av flygplatsen har fungerat väl vilket det finns all anledning att framhålla eftersom den varit till gagn för flera människoliv som räddats genom snabba transporter av patienter och organ.
Annons
Annons
Inte heller att förglömma flygplatsens betydelse vid den stora skogsbranden i Västmanland och alla spaningar efter bränder i länets skogar som Frivilliga Flygkåren har upptäckt och därmed begränsat till att inte bli större samhällsekonomiska katastrofer. Allt detta måste ju få ha ett pris som vi solidariskt är med och betalar för precis som alla andra gemensamma faciliteter i samhället. Om det sker via kommunalskatten eller via regionen har ju ingen större betydelse för skattekollektivet.
Den kommersiella trafiken bidrar med 6-7 miljoner kronor årligen och sänker därmed kostnaden för flygplatsen med detta belopp (dock inte riktigt lika mycket coronaåret 2020). Att påstå att den kommersiella flygtrafiken går med förlust är alltså helt fel.
Jag ser också fram emot att Västerås flygplats får nya linjer till platser där möjligheten finns att komma vidare ut i världen. Men då får inte detta eviga ifrågasättande och dribblande om nedläggning fortsätta utan då måste vi vara klara över att flygplatsen ska vara kvar, annars finns det ingen som är villig att satsa på Västerås.
Jag menar därför att den politiska ambivalensen under de senaste 20 åren om Västerås flygplats har varit hämmande för utvecklingen och att flygplatsen inte fått en ärlig chans att utvecklas.
Hans Johnson