Svar Carin Lidmans replik på mitt tidigare svar på vlt.se den 10 januari 2021, "Involvera proffs i flygplatsens styrelse och ledning".
Det är märkligt hur Carin Lidman måste veckla in sig i ideologiska grubblerier för att förändra fakta i debatten om varifrån pengarna ska tas till 60 nya sjuksköterskor om Västerås flygplats läggs ner.
Jag har klart och tydligt pekat på ekonomiska fakta som jag har tillgång till när det gäller flygplatsens kostnader 2019 och 2020 och på vilket sätt det slår på kommunens räkenskaper. De ändrade förutsättningarna på grund av Coronapandemin är av naturliga skäl inte medräknade.
Annons
Nettokostnaden för flygplatsen för 2019 är 18,6 miljoner kronor och inte 30 miljoner kronor, för 2020, ifall kostnaden blir som Lidman säger med anledning av den oförutsedda pandemin, cirka 23-24 miljon kronor och inte 30 miljoner kronor. En anmärkning här är ju om inte statens omsättningsstöd borde täcka omsättningsminskningen med anledning av pandemin, men det är ju en helt annan fråga!
Annons
Sen är det ju nedläggningsivrarnas eviga förnekelse av att samhällsekonomin påverkas om drygt 200 arbetstillfällen försvinner om flygplatsen läggs ner. Vad jag menar är att de flygrelaterade jobben försvinner från Västerås för all framtid. Med dessa jobb försvinner också skatteintäkter och andra samhällsekonomiska effekter - allt klart och tydligt redovisat i en rapport från ITA Utveckling AB i en samhällsekonomisk kalkyl från september 2017 rörande Västerås flygplats. Slutsatsen blev att kommunens och regionens intäkter sammantaget blev betydligt större än kostnaden för flygplatsbolaget.
Utredningen utgjorde bilaga till den sammanställning som låg till grund för kommunstyrelsens och fullmäktiges beslut om en nedläggning av flygplatsen. Kanske något som gått Carin Lidman förbi vid hanteringen av den här frågan?
Att det ska vara så svårt att förstå, eller är det viljan som fattas, att ifall flygrelaterade arbetstillfällen försvinner från Västerås kommer inte de att ersättas med annat än att en flygplats återuppstår. Att personerna som har dessa jobb får andra jobb i Västerås har inte med saken att göra, dessa jobb skulle ju några andra få i stället om inte flygplatsjobben försvann.
Slutsatsen är, som jag konstaterat i mina tidigare inlägg, att en nedläggning av Västerås flygplats inte ger Västerås stad någon förstärkt ekonomi som innebär att 60 nya sjuksköterskor kan anställas.
Hans Johnson