Några kommentarer till diskussionen om betydelsen av Västerås flygplats för vård och kriser inom Regionen.
Flera påstår att hälften av de helikopterlandningar som görs inte skulle kunna göras vid dåligt väder. Sanningen är att det står i utredningen att en grov uppskattning är att hälften av de landningar/starter som sker i dåligt väder ej skulle kunna genomföras. Men hur många av de 40 helikopterlandningar som görs per år som sker i dåligt väder nämns aldrig, man vet alltså inte hur många landningar per år som inte skulle kunna genomföras på grund av dåligt väder.
Annons
Annons
Många framhåller flygplatsens betydelse vid branden 2014. Om man tittar på avståndet mellan branden och närliggande flygplatser så är det 40 km till Västerås, 62 km till Eskilstuna/Kjula, 70 km till Borlänge och 100 km till Örebro. För en Bombardier 415 tar det 4 till 15 minuter att flyga den sträckan. Sanningen är att för släckinsatsen skulle det inte spelat någon roll om planen stationerats på någon av dessa andra flygplatser i stället för Västerås.
Vad gäller organtransporter så sägs att för majoriteten av donationsfall har Västerås flygplats ingen som helst betydelse. Antagligen för att transporter till Karolinska, Akademiska och Örebro ändå sker med ambulans. För hjärta och lungor kan transporttiden till annan flygplats (Arlanda, Örebro eller Borlänge) utgöra en begränsande faktor. Men man tar inte med Eskilstuna/Kjula flygplats som är den närmaste beredskapsflygplatsen till Västerås, 58 km närmare bestämt mellan flygplatsen och Västerås sjukhus.
Under 2020 har regionen haft sju donatorer i Västerås varav högst en kanske två thoraxorgan transporterades med flyg. Detta bör också gälla donationstransporter, med team som kommer hit för att operera ut organ och sedan flyger med dem till annat sjukhus samt patienter som ska få en transplantation på andra sjukhus, till exempel Sahlgrenska.
Annons
Vad gäller understöd vid kris, krig och/eller masskadehändelse via flygplan/större helikoptrar så anser man inte tidstappet att utnyttja närmaste flygplats är så stort men om hela transportsystemet är överbelastat kan det innebära problem.
Torbjörn Einarsson