Västerås och hela världen befinner sig just nu i en kris, både medicinskt och ekonomiskt. Men vi kommer att ta oss ur krisen. Och vi kommer att göra det med hjälp av vetenskap, satsningar och framtidstro.
Under 1900-talets senare decennium var Västerås på dekis. Stagnerande folkmängd och stagnerande näringslivsstruktur. De stora nyetableringarna lyste med sin frånvaro.
Under 00-talet började en ljusning skymta. Och de senaste åren är det, vad gäller näringslivsetableringar, som att de glada rekordåren återkommit.
Hela Mälardalen växer i snabb takt. Och Västerås har blivit en av de verkliga hubbarna.
Folkmängden i Västerås har på kort tid gått från 130 000 till 160 000. Och nyetableringarna av stora högteknologiska verksamheter står som spön i backen.
Annons
Inte nog med att Northvolt, Amazon och SGS byggt stora nya anläggningar på Finnslätten – de etablerade företagen ABB, Bombardier, Westinghouse och Quintus har dessutom visat sig ligga helt rätt i tiden med sina produkter och tjänster. Elektrifieringstrend är vad hela världen talar om. Och ett av centrumen för denna trend visar sig vara precis här, i vår stad. Som grädde på moset verkar vi dessutom få ett universitet redan i slutet av året.
Annons
Detta tågstopp behöver inte innebära att alla tåg som går förbi stannar. Tvärtom räcker det förmodligen med ett par Stockholmståg som stannar varje dag, i vardera riktningen.
Vi har under de senaste åren haft en lång rad kontakter med de företag som, med bas på Finnslätten, nu vädrar ny global morgonluft. Finnslätten kommer de närmaste åren att byggas om och byggas ut på ett enastående sätt. Nybyggnationerna har redan börjat. Vi anar ett svenskt Silicon valley, med nära kopplingar mellan industri och forskning och med mycket kontakter internationellt. Det företagen efterfrågar av kommun och region – nästan mer än något annat – är ett tågstopp på Finnslätten.
Detta tågstopp behöver inte innebära att alla tåg som går förbi stannar. Tvärtom räcker det förmodligen med ett par Stockholmståg som stannar varje dag, i vardera riktningen.
Som tur är har den nuvarande majoriteten i Västerås kommun, på initiativ från L, just ett sådant tågstopp i sitt 140-punktsprogram för mandatperioden. Att detta förverkligas är en mycket viktig sak. Här behöver även regionen och staten bidra. Snabba tågtransporter mellan Västerås och Stockholm (och även Eskilstuna) är mycket viktigt för Mälardalens och Finnslättens fortsatta konkurrenskraft.
Annons
Annons
Västerås välfärd står och faller med industrins fortsatta framgång. Det som håller på att hända nu är fantastiskt. De möjligheter som öppnas överträffar våra vildaste förhoppningar. Industrin och näringslivet har levererat allt de lovat. Nu är det upp till kommun och region att göra detsamma.
Jesper Brandberg (L)
Kommunalråd
Bengt-Åke Nilsson (L)
Regionfullmäktige och ledamot regionala kollektivtrafiknämnden