Svar på inlägget "Carin Lidman - du svarar inte på mina frågor", vlt.se den 14 februari.
Jag ska här nedan försöka besvara de frågor som du, Henrik Boresäter, ordförande i Hässlö flygförening, ställer till mig.
Jag uppskattar att du vädjar om vi kan ”hålla oss till flygplatsfrågan” vilket inte var fallet i ditt förra inlägg i vlt. Jag ska göra mitt bästa.
Du inleder med att fråga: ”Vilka västeråsare kommer att få glädje av att ni gör en renovering av en kommunal fastighet för en halv miljard (samma belopp som ni felaktigt hävdar att flygplatsen kostat senaste 20 åren), när ni från början budgeterat för 300 miljoner?
Annons
Har Ni överhuvudtaget ifrågasatt om skattepengar används på korrekt sätt här?”
Annons
Mitt svar: Detta är som jag bedömer inte en flygplatsfråga, som vi skulle hålla oss till. Av din fråga kan jag heller inte förstå vad du avser och säger därför pass.
Du frågar: ”Var det betydelsefullt att många västmanlänningar lyckligtvis kunde dra nytta av Västerås flygplats under bränderna utanför Sala?”
Mitt svar: Ja, Västerås flygplats kom till nytta för helikoptrar och brandflyg som deltog i släckningsarbetet av de stora skogsbränderna 2014.
Du frågar: ”Hur kunde ni tolerera 300 miljoner i skenande kostnader för socialförvaltningen under en treårsperiod; fanns ingen kontrollerad form av damage control?”
Mitt svar: Detta är inte heller en flygplatsfråga, men här är ändå mitt svar. Det stora underskottet hos individ- och familjenämnden var mycket allvarligt. Kommunstyrelsen har sedan det blev känt krävt och fått regelbundna informationer om hur individ- och familjenämnden har arbetat med att få ned underskottet. Det har den gjort systematiskt och utan att det ska drabba det lagstiftade ansvar som nämnden har. ”Damage cotrol” är revision, uppsiktsplikt och systematiskt kvalitetsarbete. Individ- och familjenämnden har gjort ett stort jobb för att förbättra den ekonomiska styrningen.
Du frågar: ”Tycker du det att är ok att ha ett underskott på 400 miljoner (cirka 200 miljoner bara i Västerås) bara för att ”många kanske använder något”? Ett exempel är att VL-bussarna är sällan ens halvfulla.?
Annons
Mitt svar: Detta är inte heller en flygplatsfråga. Att VL:s bussar just nu går halvfulla beror på en pandemi där folk avråds från att ta bussen. En del vuxna och även elever som måste ta sig till jobb och skola har dock inga alternativ. Då är det bra att det finns buss och att det inte är trängsel på dem. I vanliga fall när det inte är pandemi är stadsbussarna utnyttjade i hög grad och kundundersökningar visar att resenärerna i Västerås är mycket nöjda med sin busstrafik. Det här är väl använda kommunala medel som är viktigt för att människor ska ta sig till jobb eller studier.
Annons
Du frågar: ”I min värld är det totalt ansvarslöst att låta länstrafiken gå med detta underskott; hur många sjuksköterskor kan man få till Västerås sjukhuset för dessa pengar?”
Mitt svar: Det här uppfattar jag mer som din åsikt än en fråga. Länstrafiken och sjuksköterskorna är dessutom inte ett kommunalt ansvar så den överlåter jag till regionen som har ansvaret för dessa frågor svara på.
Du refererar till ett specifikt utvecklingsprojekt och frågar:” Har ni ens satt er in i projektet? Om ja, har ni förstått innebörden? ”
Mitt svar: Personligen har jag inte satt mig in i detaljerna i projektet. Anledningen är det du refererar till inte minskar underskottet i det kommunala flygplatsbolaget. Jag ser inte heller att den framtid du beskriver skulle vara avhängigt att västeråsarna fortsätter att ge stora subventioner till ett flygplatsbolag.
Annons
Du frågar: Vill ni spela efter den solkiga spelplan som var igår eller välkomna det ljusa framtidshopp som planterats i era händer?
Mitt svar: Jag tror på en ljus framtid utan klimatpåverkande utsläpp där vi alla tar ansvar för planeten och kommande generationer. Jag ser dock inte att vägen dit går genom att fortsätta ge kommunala subventioner till flygplatsbolaget.
Du frågar: ”Vad är då samhällsflyg per din definition?”
Mitt svar: I det här fallet brandflyg, ambulansflyg och ambulanshelikoptrar.
Du frågar: ”Vad är ett ”fullgott alternativ” i dina ögon?
Mitt svar: Kjula (Eskilstuna), Örebro, Borlänge, Skavsta, Bromma, Arlanda, för att ta några, beroende på typ av flyg och destination. Regionen behöver göra investeringar i sin egen helikopterplatta så den även kan användas vid dålig sikt (likt andra regioner har gjort).
Annons
Du frågar: ”Rimligt avstånd; vad och var är det? ”
Mitt svar: Se svaret ovan.
Du frågar: ”Hur definierar ”Stoppa miljonrullningen” ordet ”miljonrullning”?
Mitt svar: Miljoner kronor som årligen rullar iväg till en verksamhet. I det här fallet en halv miljard sedan milleniumskiftet till det kommunala flygplatsbolaget. Prognoserna visar på 30 miljoner om året. Det är den miljonrullningen vi vill stoppa.
Din fråga: ”Ni vill väl vara trovärdiga?”
Mitt svar: Ja
Carin Lidman
ordförande för föreningen Stoppa miljonrullningen till Västerås flygplats