Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Debatt: Flygplatsen utgör en väsentlig del i vår infrastruktur

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Min uppfattning är att bolaget inte ska läggas ner, i vart fall inte nu. Lägg alla korten på bordet. Att vara efterklok går inte. Rösta nej.

Bild: Lina Larsson

Annons

Att Jesper Brandberg är på dåligt humör är förståeligt mot bakgrund av den mediala uppmärksamhet han fått utstå den senaste tiden.

I Brandbergs debattartikel i VLT den 13 mars, angående frågan om flygplatsens framtida öde, lyser humörsvängningen igenom, där han i raljerande ton angriper vad han kallar högerpartierna ("Jesper Brandberg: Nyttan motsvarar inte kostnaden"). Han spar inte på invektiven heller och kallar dem bland annat vänsterexterimistiskt naiva, klåfingriga och mindre vetande flygplatsfanatiker. Mycket bildat av en person som skrivit 2,0 på högskoleprovet. Det hade varit klädsamt om Brandberg hållit inlägget på ett sakligt plan.

Annons

Visst finns det bärande argument både för och emot en nedläggning.

Annons

För Brandberg och övriga vänsterpartier handlar det enbart om ekonomi – kostnaden motsvarar inte nyttan. Det är och har lika länge varit välkänt, att Flygplatsbolaget i flera år gått med många miljoner i underskott. Vad har revisorerna sagt? Varför har man inte gjort något åt detta? Sannolikt därför att det saknats kompetens, entreprenörsanda och professionell ledning. Hur kommer det sig annars att det, som Brandberg anför, finns så många andra kommunala flygplatser i Mellansverige? Jo, Det har funnits en marknad och skapats behov.

Pandemiåret har givetvis drabbat alla negativt. Driftsunderskottet för Hässlö flygplats har täckts av koncernbidrag från Mälarenergi. Det är, Jesper Brandberg, ingen som har grävt i skattebetalarnas fickor. Skattebetalarna har köpt tjänster av Mälarenergi som gått med vinst. Överskottet har givetvis kunnat användas till annat. Det är ju en annan femma.

I samma nummer av VLT får vi veta att ett annat kommunalt bolag, Västerås marknads- och näringsliv AB går med ett budgeterat underskott om 17 miljoner per år enligt ägarens, Västerås Stadshus AB, direktiv. Bolagets uppgift är att sätta Västerås på kartan genom att locka fler invånare, företag och turister hit. 30 personer arbetar med detta. Även i det fallet täcks underskottet på samma sätt av vinster från Mälarenergi. Men hur täcks mångmiljonbidragen till Kokpunkten och hur finansierades fisktrappan till exempel? Vad fick skattebetalarna betala för projektet palmer på Lögastrand, lika idiotiskt som dömt att misslyckas på förhand?

Annons

Annons

Nu planeras en försköning av Stora torget med bland annat anläggande av en vattenspegel, vilket skulle nödvändiggöra arkeologiska undersökningar för många miljoner. Det får vara slut på tokigheterna. Annorlunda förhåller det sig med flygplatsen.

Det är, som många påpekat i debatten, obegripligt hur man kunnat fatta ett nedläggningsbeslut utan föregående konsekvensutredning med övervägande av frågan om rekonstruktion. Det är oansvarigt att ha försummat detta. Det har gått för fort för Brandberg & Co.

Självklart tar ekonomin en central plats i Flygplatsbolaget även framledes.

Så länge det saknas sådant underlag saknas också stöd för nedläggning, som ju genererar, utöver ekonomin, åtskilliga andra frågeställningar. Hur ser bland annat framtiden ut, vad väntar bakom hörnet? Nya pandemier, kristider? Försvaret som skrotades rustas nu upp igen, Civilförsvaret likaså och beredskapsförråden fylls på därför att det är oroligt i vår omvärld. Vad skulle till exempel hända vid en avspärrning utan flygplats. Läggs den ner nu kommer den aldrig att kunna återuppstå igen. Den utgör en väsentlig del i vår infrastruktur och skulle säkert gynna även Västerås marknads- och näringsliv AB.

Självklart tar ekonomin en central plats i Flygplatsbolaget även framledes. Helt nyligen kom besked att Regionen har planer på att köpa in sig i bolaget. Utvecklingsmöjligheter torde inte saknas med en professionell ledning och nyttan med flygplatsen utökas ytterligare. Om den läggs ner, vad händer i så fall sedan? Frågan kvarstår. Det har vi inte fått veta. Inte heller vilken miljonrullning som skulle följa. Det vore mest renhårigt om Jesper Brandberg besvarar alla under debatten framställda frågor om framtiden, kostnader och andra konsekvenser, vilket man från nedläggningsfanatikerna, för att använda Brandbergs vokabulär, genomgående undvikit.

Annons

Annons

Min uppfattning är att bolaget inte ska läggas ner, i vart fall inte nu. Lägg alla korten på bordet. Att vara efterklok går inte. Rösta nej.

Att Matilda Molander, som VLT:s politiska ledarskribent, tillhör nedläggningsföre-språkarna är väl genomskinligt i hennes artiklar, mot vilket framförts kritik av Lars Kallsäby och Gert Wallin ("Ger en samhällsekonomisk vinst", VLT 13 mars). Jag håller med om att det kan uppfattas som att hon driver en personlig kampanj i frågan. Inte bra. Hon är naturligtvis fri att tycka vad hon vill men bör inte föra detta till torgs under tidningens paraply, oavsett Daniel Nordströms överslätande kommentar. Ledarsidans röst är VLT:s.

Lars Gombrii

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy