Det är en beklämmande läsning när ansvarig inom kommunen och företrädare för uthyrningsföretaget Voi uttalar sig om olyckan i söndags.
Anna Thunell (MP), som är tekniska nämndens ordförande påpekar flerfaldigt att den som hyr en elsparkcykel har personligt ansvar för var cykeln hamnar. Naturligtvis har kommunen inget ansvar. De lämnar ju bara ut tillstånd. Naturligtvis har Voi inget ansvar. De hyr ju bara ut elsparkcyklar. Alla som rimligen borde ha ansvar skyller ifrån sig och menar att det är den som slängt fordonet vid cykelbanan som har ansvaret.
Det fanns en tid då man stod för sina gärningar. Man erkände helt enkelt att man gjort en dumhet. Men i dag avsäger sig alla ansvar. Det märks framför allt i domstolarna där ingen ansvarar för någonting. Det är upp till polisen att bevisa att någon gjort en dumhet. Därmed går det heller inte att bevisa att den som sist hyrde elsparkcykel var den som slängde den på cykelbanan. Någon annan kan ha flyttat den eller vällt omkull den. Det går således inte att med det rättssystem vi har hålla någon ansvarig för olyckan i söndags.
Annons
Annons
Anna Thunell säger enligt SVT att staden på prov har infört en 24 timmarsregel. Inom 24 timmar skall uthyraren ta bort en elsparkcykel som står slarvigt uppställd. Ärendet registreras hos kommunen som skickar den vidare per automatik till respektive aktör för hantering. Och när de fått ärendet börjar tiden ticka och då har de 24 timmar på sig att ta bort den.
Förfarandet bygger alltså på att allmänheten ska anmäla till kommunen som sedan skickar vidare till uthyraren. Men vad händer om allmänheten gör en anmälan på en fredag kväll? Dröjer det då till måndagen innan tiden börjar ticka? Olyckan i söndags visar att denna regel inte fungerar.
Uthyraren Voi uttalar sig enligt SVT om sitt ansvar; Att ge en högkvalitativ service och erbjuda bra fordon, och för att förbättra parkeringssituationen kan vi fortsätta utbilda och ställa krav på användarna genom att ytterligare utveckla teknologin, samt arbeta vidare med kommunerna. De anser sig uppenbarligen inte ha något ansvar för olyckor till följd av felparkerade elsparkcyklar.
Men dessa elsparkcyklar är ständigt uppkopplade på Internet. Uthyraren vet därmed i varje stund var elsparkcyklarna befinner sig och vem som hyr dem. Det som de möjligen inte ser är om cykeln står upp eller ligger ner. Men det finns sensorer för sådant också. Om uthyraren ser att en elsparkcykel står stilla mitt på en cykelbana en längre tid har de full möjlighet att upptäcka den och ta reda på den.
Annons
Ska elsparkcyklarna finnas kvar i staden kan de inte få ställas upp hur som helst. Vanliga cyklar får det inte så varför elsparkcyklar? Det måste anordnas parkeringsrutor där elsparkcyklarna kan stå. Och uthyrarna måste se till att taxametern inte går att stänga av förrän de står på en sådan ruta. Det borde också ses till att elsparkcyklar inte framförs på trottoarer och på gator mot enkelriktning samt att endast en person åker på varje elsparkcykel.
Jan Smede
