Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Nya elsparkcykelns gradvisa anpassning

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bild: Helena Grahn

Annons

Det är märkligt, att det ska vara så svårt för Trafikverket att engagera sig i nya transportmedel och nya trafikbeteenden. Mitträcken rullar på, och hastighetskameror på vägarna dyker upp som svampar, för att inte tala om antalet böter för överträdelser mellan +6 och +9 km/tim.

Kommunerna lägger 100-tals Mkr på separata cykelbanor, men jag har inte sett ett enda bötesärende när en övervakningskamera registrerat en cykel som sveper kring gångtrafikanter bakifrån. Det måste finnas mängder av bilder att använda som bevis.

Annons

Annons

Vad jag denna gång vill påtala och gärna inbjuda till mothugg är, att elsparkcykeln till konstruktionen inte är ett trafiksäkert fortskaffningsmedel över 10 km/tim. Varför? För att vara säker i tät trafik måste varje fortskaffningsmedel kunna bromsa ögonblickligen. Sen har man en bromssträcka som för tåg kan vara 1 km ner till surfplattans två steg när man hoppar av.

Jag ser ett fundamentalt fel med elsparkcykeln där bromsning sker med en bromsklo direkt på framdäcket. Alla dessa fall med ansiktsskador beror på, att när du kör ner i en grop eller hårdbromsar flyger cykel och förare som ett gångjärn över den lågt sittande framhjulsaxeln – platt på ansiktet.

Eftersom detta är den farliga konstruktionen undviker elsparkcykeln tvärbromsningen genom att alltid styra bort från och runt hinder på vägen. Förutsättningen är, att alla andra i trafiken står stilla eller rör sig på ett sätt, som cykelföraren har förutsett. Detta stämmer verkligen inte med att flyta kring bortom trafikregler och därmed framförandet regleras till i närheten av bilens detaljkrav och låga hastighetsnivåer i förhållande till riskfri körning.

Men först: Visa vad bromssträckan är. Då inses säkert att framgaffelns lutning måste ökas.

Annons

Hans Stackegård

Annons

Annons

Till toppen av sidan