Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Vem är det som ser till att pedagogerna orkar med?

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Annons

Kommentar på inlägget "Förskolepedagogerna måste få mer inflytande", VLT den 8 oktober.

Som tidigare anställd förskollärare i en av kommunens konceptförskolor kan jag bara bekräfta Linneas farhågor om konceptförskolor. 

Annons

Där jag arbetade var vi sex pedagoger (inte alla heltid) i en grupp med 47 inskrivna barn. Det betydde två pedagoger på cirka 16 barn. Barn som skulle äta i tre omgångar tre gånger om dagen, kläs på och av i olika omgångar 1–2 gånger om dagen och ha aktiviteter/vila/sova i olika omgångar.

Annons

Måltiderna i den stora matsalen åts av alla avdelningar samtidigt. Ljudnivån var hög, stora barn med sina ljud, små barns gråt och oro över den nya miljön och föräldrar som kom och lämnade och hämtade sina barn under samma tid i samma rum.

Dagarna blev otroligt uppstyckade och tiderna behövde passas på minuten för att vi skulle ha en rimlig möjlighet att få det att fungera. 

På utevistelse tog vi hand om andra avdelningars barn då deras pedagoger hade planering/möten/reflektionstid. Detta även då barnen precis blivit inskolade eller fortfarande skolades in.

Om jag och min kollega gick ner med våra 16 barn för påklädning och utevistelse kunde en av oss bli ensam kvar i kapprummet med 15–16 barn medan den andre var tvungen att gå upp för trappan för att leta extrakläder (som inte alla gånger fanns i barnets låda vilket medförde extratid för mer letande).

Säkert ekonomiskt bättre. Under kort sikt.

Vem ser till att pedagogerna orkar? Vad händer med barn som växer upp under sådana förhållanden?

Ej längre anställd i Västerås stad

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy