Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Matilda Molander

ledare liberal

Matilda Molander
Decenniets viktigaste klimatreform är här

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende liberal.

Nu är det förhoppningsvis slut med subventionerna av biltrafiken.

Bild: Tony Persson

Annons

LEDARE. “Ny och enklare subvention av arbetsresor” är inte den mest spännande rubriken som någonsin satts på ett pressmeddelande från regeringen. Men bakom de träiga orden om färdmedelsneutralitet och skattesubventioner döljer sig den viktigaste klimatreformen på åratal. Ja. ni hörde rätt: Den viktigaste klimatreformen på åratal.

Reseavdraget innebär att den som pendlar till arbetet får göra avdrag på skatten och infördes för att ge människor råd att ta arbeten längre från bostaden. Det är en viktig del i att göra det lättare för kommuner och företag på mindre orter att få tag på rätt kompetens – och enklare för den som bor på landsbygden att hitta arbete.

Annons

Annons

I teorin är det alltså ett bra sätt att underlätta livet på landsbygden.

I praktiken har det i stället främst blivit en subvention för högavlönade mäns bilåkande i storstadsregionerna.

Det beror på att avdraget är större för den som åker bil än den som åker kollektivt, och att avdraget blir större för den som tjänar mer.

Tyvärr stannar det inte där. Systemets utformning har gjort reseavdraget till den vanligaste formen av skattefusk. Skatteverket har beräknat att hela 40 procent av avdragen är felaktiga, vilket innebär att staten går miste om 2,4 miljarder kronor om året.

Miljöorganisationer har länge kämpat för att den här klimatskadliga subventionen av bilåkande ska tas bort, och flera utredningar har kommit med förslag på området. Nu verkar något äntligen hända.

På fredagen skickade finansdepartementet ut förslag på ett nytt reseavdrag på remiss. Enligt förslaget ska alla utanför storstäderna som pendlar längre än 1,5 mil kunna få avdrag och det ska bara baseras på avstånd. Det här innebär att den som reser billigt, till exempel samåker, cyklar eller åker kollektivt, kommer att tjäna mer på avdraget än den som åker bil ensam.

Förändringarna beräknas minska utsläppen ordentligt, samtidigt som det förbättrar för låginkomsttagare och sätter stopp för det utbredda skattefusket. En win-win-win-situation.

Annons

Det finns egentligen bara en sak att säga: Bravo, gör verklighet av förslaget!

Anmäl text- och faktafel

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy