Marta Cecilia Saelöen upptäckte sin röst i den kommunala musikskolan, när hon gick från att sjunga Disney och musikalsånger till att för första gången prova på arian Ave Maria.
– Jag kände, kan jag sjunga det här? Det var en stark upplevelse att min röst klarade det. Klassisk musik var i och för sig inte främmande i mitt hem, för mina föräldrar lyssnar på klassisk musik.
Efter musikskolan i Landskrona och studier på Vadstena sång och pianoakademi blev Marta Saelöen antagen till kandidatutbildningen vid kammarmusikprogrammet i Västerås. I år, på sitt tredje år, belönades hon med Konserhusets vänners ungdomsstipendium.
– Jag är så glad! Det är en väldigt stor motivation, att mitt blod, svett och tårar ger resultat, säger hon.
Annons
I juryns motivering står "Marta Saelöen har en klangfull röst och utvecklar metodiskt sin begåvning som operasångerska. Hon drivs av en genuin passion med ambitionen att nå en framstående position inom operakonsten."
Annons
Marta Saelöen är rädd om sin röst, som hon beskriver som "stor sopran". Hon låter bli att viska, bär halsduk utomhus och undviker att bli förkyld, så gott hon kan. I utbildningen går mycket tid till uppsjungning och att träna rösten.
– Rösten är mitt instrument, och jag måste vara rädd om den. Min röst kräver mycket, och det kan ta tid att få kontroll på den, eftersom den är så stor.

Marta Cecilia Saelöen, sångerska och stipendiat på kammarmusikutbildningen i Västerås.
Bild: Maja Tengnér
Det är tuff konkurrens för att få en roll som operasångare, både i Sverige och på de europeiska scenerna. För att vara redo för det planerar Marta Saelöen att söka in på den tvååriga kammaroperautbildningen på Mälardalens högskola när hon är färdig med sin kandidatexamen till våren.
– Jag är inte färdig med Västerås än! Det finns definitivt ett kulturliv i Västerås. Sinfoniettan är underbar, och jag hoppas vi studenter också kan bidra.
Opera är spännande för att rollerna rymmer både skådespeleri och sång, tycker Marta Saelöen. Hennes drömroll just nu är grevinnan i Mozarts Figaros Bröllop.
– Jag har jobbat mycket med grevinnan, en av hennes arior började jag med redan i gymnasiet. Handlingen är väldigt spännande, Mozart är ju ett geni. Det finns så mycket uttryck hos karaktärerna.
Ett problem för operakonsten är att få unga upptäcker opera. Publiken blir allt mer åldrande, berättar Marta.
Annons
Annons
– De flesta unga som går på opera, är där för att de själva sjunger opera. Det är en jättesvår fråga hur man ska få fler unga att gå på opera.
I Malmö fick skolklasser gå gratis på operan när Marta gick i gymnasiet. Här i Västerås finns faktiskt samma möjlighet, fast den kanske är okänd för de flesta.
– Kammarmusikutbildningens konserter är gratis. Så de unga kan gärna komma till oss!
För den som vill höra Marta Saelöen sjunga kommer nästa chans redan till helgen, då det är kammarmusikfestival på Västerås slott. Marta är en av de som uppträder. Hon rekommenderar alla som är det minsta intresserade av opera att bara utsätta sig för det.
– Många tror att man inte förstår vad de sjunger, men ofta finns texterna också översatta. Man kan också bara lyssna och njuta. Jag får rysningar när jag lyssnar på musiken.
Fakta
Martas operafavoriter
Bra nybörjaroperor:
Figaros Bröllop, Mozart
Don Giovanni, Mozart
Topp tre operasångerskor
Nina Stemme
Christina Nilsson
Birgit Nilsson
Fakta
Västerås kammarmusikfestival
Vad: Konserter med eleverna på kammarmusikutbildningen
När: Fredag 10 december - lördag 11 december. 3 konserter
Var: Västerås slott

Marta Cecilia Saelöen, operasångerska på kammarmusikutbildningen i Västerås.
Bild: Maja Tengnér

Marta Cecilia Saelöen, operasångerska på kammarmusikutbildningen i Västerås.
Bild: Maja Tengnér