Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Utländska åkerier i Sverige blir ett problem

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Bild: Daniella Nygren

Annons

I februari 2021 så vurpade ett trailerekipage på E18 utanför Köping. Trailern ägdes av ett svenskt bolag, dragbilen av en polsk åkare. Dragbilen hade körförbud på grund av att vägavgiften ej var betald. Fordonen hamnade delvis på väghalvan och delvis i diket. Hade den hamnat i andra körfältet och krockat med en mötande personbil med en familj hade katastrofen varit total.

Annons

Så här går det då de olika transportbolagen åtager sig transporter via lägsta anbud, för att sedan anlita åkerier på procent att köra till priser som svenska åkerier inte kan konkurrera med om de ska betala lagliga löner, skatter och avgifter.

Vecka 51 körde ett trailerekipage vid Grums, med en berusad chaufför av ”utomnordisk” härkomst på en personbil, med följd att en person dödades och en blev svårt skadad i personbilen.

Annons

Vecka 52 så vurpade ett utländskt trailerekipage i diket på väg 68, norr om Lindesberg, lyckligtvis utan att krocka med andra trafikanter, utan bara välta i diket.

Samma vecka så slog andra trafikanter larm till polisen i Västerås om ett trailerekipage som kört vårdslöst på E18. Polisen rykte föredömligt ut och stoppade fordonet. Det hade körförbud på grund av obetald vägavgift. Tre av fyra däck på samma axel var så slitna att corden syntes. Föraren hade även brutit mot kör- och vilotiderna. Totala böterna och avgifterna blev 108 000 kronor.

Detta är ett litet axplock på exempel på vad som skett via olyckor, och då kan man fundera på hur mycket i övrigt man möter på vägarna i form av olagligheter.

Svenska åkerier måste ha däck märkta för vinterkörning och med lagliga däckmönster. Tullen har inte en chans att kolla alla utlandsekipage som väller in över våra gränser, om de har lagliga fordon. Svenska åkerier betalar en avgift för varje lastbil till Transportstyrelsen att göra hembesök på åkerierna, så att allt går lagligt till. Man kan fråga sig hur många hembesök det blir vid de utländska åkerierna som kör på våra vägar.

Annons

Svenska åkerier får betala allt högre priser på diesel i form av skatter och miljöavgifter. Om ett utlandsekipage har tankat fullt i hemlandet med diesel som till exempel är fem kronor billigare, och har till exempel 550 liter i tanken så har han tjänat 2 750 kronor för att slippa tanka i Sverige, samtidigt så har han inte bidragit till någon bättre miljö här.

Vad säger Miljöpartiets språkrör/taltrattar om detta? Vad gör våra myndigheter, Transportarbetarförbundet, Sveriges åkeriföretag åt detta?

Ska vi behöva ha det på detta vis i Sverige?

Svensk åkare

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy