Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaVLT:s fredagskrönika

Daniel Nordström
Tidningsbranschen har fått ett helt annat självförtroende

Minns ni hur det pratades om den? Tidningsdöden. Numera kraxar olyckskorparna betydligt tystare. Även om det finns många utmaningar kvar har tidningsbranschen numera en helt annan framtidstro.

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Annons

Anmäl text- och faktafel

Jag har arbetat i tidningsbranschen i över 35 år. Under åren har jag till och med upplevt en konkurs i början av 2000-talet. Då var jag journalistklubbens ordförande på Västerbottens Folkblad i Umeå, en tidning som kämpat hårt med ekonomin ända sedan A-pressens konkurs 1992. Tidningen räddades – och lever ännu kvar – efter att den blivit uppköpt av Västerbottens-Kuriren.

Under många år har många spått en mörk framtid för landets dagstidningar. Även om det ännu finns många utmaningar, finns det numera en helt annan framtidstro.

Annons

Annons

Under lång tid har det helt enkelt varit en tuff kamp i ständig uppförsbacke för många tidningsföretag runt om i landet. Det blev inte enklare när Internet slog igenom i mitten av 1990-talet. Tidningar som tidigare mer eller mindre haft monopol på sina respektive orter mötte nu en helt annan och ny konkurrens.

Tidningarna fick dels konkurrens när det gäller människors medietid, dels kom stora globala aktörer som Facebook och Google och mer eller mindre slukade den svenska annonsmarknaden. Den svenska tidningsbranschen fick allvarliga problem. Pappersupplagorna sjönk, annonsmarknaden störtdök.

Det var då olyckskorparna kraxade som mest, inte minst runt 2014 och 2015. Tidningsföretagens framtid utmålades som nattsvart och endast de eviga optimisterna i branschen trodde att det verkligen var möjligt att ta betalt för journalistik digitalt.

Jag ska villigt erkänna att också jag från och till varit orolig, inte minst under den sista tiden med VLT:s dåvarande ägare Mittmedia. Mittmedia bestod av ett drivet och kreativt gäng som ambitiöst försökte hitta bärande vägar in i framtiden. Problemet var att tiden inte fanns. Ekonomin blödde akut. Det innebar också att alla beslut inte hann tänkas hela vägen ut.

För tre år sedan köptes VLT och Mittmedia upp av Bonnier News, vilket uppmärksammades av Medierna i Sveriges Radio P1 i lördags. I mars 2019 godkände Konkurrensverket affären. Det uppköpet var det bästa som kunde ha hänt VLT. För utvecklingen under de senaste tre åren har varit enormt positiv, för VLT och hela det affärsområde som heter Bonnier News Local. Detta tack vare goda strategier, ekonomiska muskler och mer långsiktiga planer.

Annons

Annons

Även om det det hårda arbetet aldrig tar slut och även om det fortsatt finns stora utmaningar för tidningsbranschen har olyckskorparna kraxat sig hesa och tystnat. Numera finns en helt annan framtidstro hos VLT och många andra mediehus runt om i landet. Kurvorna har nämligen vänt.

Numera är live-tv ett vardagligt arbete för en journalist på VLT och något som också förväntas av den digitala publiken. VLT sänder både sport och från större nyhetshändelser.

Bild: Pasi Hiirikoski

VLT:s ekonomi har kraftigt förbättrats de senaste åren, Tidningens räckvidd har ökat. VLT når numera över 100 000 läsare dagligen. Den lokala annonsmarknaden går betydligt bättre än tidigare och VLT har dessutom numera över 10 000 digitala prenumeranter, vilka har gett tidningen en betydligt mer stabil läsaraffär.

VLT har också noggrant lyssnat på prenumeranterna, genom daglig dialog med enskilda kunder och genom läsarenkäter. Därefter har vi bland annat gjort pappersupplagan betydligt mer lokal, vilket innebär att vi har halverat vårt prenumerationstapp. Dessutom ökar ständigt antalet digitala prenumeranter. Inte minst upptäcker många nya prenumeranter vår e-tidning, vilken kommer ut i pdf-format även på röda dagar.

Annons

Tidningsbranschens återhämtning och nya framgångar är enormt viktiga, inte enbart för de enskilda tidningsföretagen. Granskande, ansvarstagande och tillförlitlig journalistik är avgörande i ett demokratiskt samhälle och jag hävdar att fri och obunden journalistik aldrig har varit viktigare än den är nu.

Annons

Bonnier News Locals affärsområdeschef Mikael Nestius och Bonnier News vd Anders Eriksson under ett personalmöte, strax efter att Bonnier News köpt upp Mittmedia.

Bild: Robban Andersson

Tre heta

Ricky Rich

Artisten från Råby som egentligen heter Ricky Akdogan, gör succé. Lägg ihop Håkan Hellströms, Molly Sandéns och Markus Krunegårds sammanlagda Spotifylyssnare i månaden – och du kommer ändå inte upp i Ricky Richs 3,1 miljoner.

Ella Seltborg

I februari släpptes 18-åriga Ella Seltborgs debutroman. Under onsdagen fick hon ett fint stipendium. Ella är Rudbeckianska gymnasiets första Lars Gustafsson-stipendiat.

Petri Karhukorpi

Han driver Västeråsbryggeriet Coppersmiths. Nu står det klart att han kommer lansera en öl som heter Westmanlands Guld – mest för att retas med bryggerijätten Spendrups.

Citatet

Jag vet inte om Gud är stor. Men västeråsarnas lugn och besinning var definitivt stor.

VLT:s Matilda Molander i sin ledare efter Rasmus Paludans besök i Västerås.

Annons

Annons

Till toppen av sidan