Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Flexlinjen och linje 14

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Annons

Inom loppet av drygt två år har servicelinjerna 11, 12 och 13 tagits bort. Biljettpriset för pensionärer har höjts från 110 kronor för tio resor till 190 kronor för tio resor samtidigt som övergången som varit tre timmar kortats till en timmes övergång. Nu senast gjordes det ändringar på Flexlinjen och många flexpunkter togs bort. Viktiga flexpunkter för oss har varit Erikslund och Hälla. Likaså Hovdestalunds flexpplats, flexplateserna vid äldreboenden, Eriksborgs flexpunkt med mera.

Annons

Annons

Linje 14 är ny linje och går mellan kl 8.00 och 13.55. Alltså fem timmar per dag. Den ska tydligen ersätta de tre borttagna linjerna 11, 12, 13.

Nu kan alla åka med flexlinjen men jag undrar hur populärt det är om man kan få vänta upp till en timme efter den beställda tiden för resan?

Varför vill ni göra det svårare för oss äldre att komma ut till affärerna på till exempel Erikslund? Många äldre vill kunna besöka sina kära på Hovedstalunds gravplats. Vi som inte har bil och inte är så pigga i våra ben. Vi vill också kunna åka kollektivt så länge vi kan.

Jag flyttade till centrum för 12 år sedan för att ha nära till all service. Jag sålde min bil för något år sedan och skulle börja åka kollektivt med tanke på miljön. Jo hoppsan sa, det går inte så bra! Nu när många affärer är borta från centrum behöver vi komma ut ibland till Erikslund och Hälla. Det vi behöver finns inte i stan.

Sedan var det Flexlinjens karta som ansvariga lovade göra om och göra bättre. Finns bara siffror vid flexpunkterna, gatunamn saknas.

Har förstått att det är många inblandade i detta, kommunen, regionen och Västerås lokaltrafik. Det sägs att ”ju fler kockar dess sämre soppa”.

Britt Forsberg

Annons

Annons

Till toppen av sidan