Under lång tid har, framför allt Västerås stad, marknadsfört begreppet ”Mälarstaden”.
Men vad görs i syfte att få Mälaren med alla närliggande öar levande?
I mitt tycke alldeles för lite, eller nästan ingenting alls…
Med snart 40 års erfarenhet av livet på sjön anser jag alla västeråsare borde ha en rimlig möjlighet att ta del av bland annat de naturvärden som finns i Västerås omedelbara närhet.
Annons
Men det går inte om man inte har tillgång till egen båt.
Så därför kastar jag in lite ved i brasan: Inrätta färjetrafik i en rundbana runt mellersta delen av Mälaren!
Starthamnar blir Västerås och Sundbyholm, med en västlig runda och en ostlig.
Ostliga rundan, med start i Västerås hamn, angör följande hamnar i tur och ordning: Mälarparken, Elba, Östra holmen, Björnöbadet, Almö Lindö, Skåpholmen, Lastudden Ridön, Gäddeholm, Aggarön, Frösåker, Kyrkviken Ängsö, Ängsö fisk Skurusund, Sundbyholm.
Annons
Västliga rundan, med start i Sundbyholm: Ormhäll Ridön, Strömskär, Fullerö brygga, Lövudden, Västerås hamn.
Givetvis ska färjorna invänta varandra, vilket möjliggör att åka hela rundan via ett båtbyte i antingen Sundbyholm eller Västerås.
Min vision är att Mälarrundturen ska trafikeras med eldrivna färjor som tar mellan 100 och 200 passagerare.
Tidtabellen ska givetvis anpassas så att golfspelaren som vill åka till Frösåker är på plats under tidig förmiddag och kan åka hem under sena eftermiddagen. Eller att den som vill åka till Vidlunds och köpa fisk kan ta färjan dit och hem igen.
Tidtabellen ska också anpassas så att den hästsportintresserade kan ta färjan tur och retur till Sundbyholm på travkvällarna. Likaså ska tidtabellerna attrahera stugägarna på Almö Lindö, Skåpholmen och Strömskär.
Självklart kostar såväl investeringen i och driften av färjorna, med personal och allt, pengar. Dessutom behöver det investeras i ett antal bryggor så att de kan ta emot färjorna.
Annons
Men det finns också många intressenter som borde vara intresserade av att skjuta till medel, Västerås stad, Eskilstuna kommun, Region Västmanland, Westmannastiftelsen och Sveaskog, för att nämna några. I slutändan handlar det om politisk vilja!
De stora vinnarna i sammanhanget är i första hand kommunmedborgarna i Västerås och Eskilstuna som på ett smidigt sätt kan ta del av Mälarens prakt och allt vad Mälarens alla öar har att erbjuda!
Vem/vilka vill göra verklighet av ovanstående?
Håkan Slagbrand