Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Nej, S prioriterar inte ett levande och sammanhållet land

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bild: Lina Larsson

Annons

Det blev ingen ekonomisk tilldelning och prioritering till stationsområdet i Västerås, ett ban- och stationsbyggnadsområde som staten och trafikverket har avgörande rådighet och ansvar för här i Västerås. Vårt resecentrum och Mälarporten riskerar att omöjliggöras på grund av S-regeringens prioritering i den nationella infrastrukturtransportplanen, en plan som är framarbetad med deras samverkans partier.

Den period som ”potten” gäller för omfattar investeringar som sträcker sig över perioden 2022–2033, alltså kommande 11-årsperiod. De nödvändiga miljonerna för utvecklingen av staden och vårt län som S-regeringen bär ansvaret för skjuts nu minst 11 år fram i tiden.

Vad är det då som S-regeringen väljer att lägga resurserna på? Det främsta prestigeprojektet är en ny höghastighetsbana mellan Stockholm-Malmö- Göteborg. 100-tals miljarder kronor, inte miljoner utan miljarder läggs på detta medan övriga Sverige går på knäna med en järnväg med bristande underhåll, stationsbyggnader i förfall och vägar med grava beläggningsskador och potthål.

Annons

Annons

Regeringen med dess stödpartier sliter isär landet och vårt län där de gör det allt svårare att kunna bo, leva och arbeta i hela länet och landet. Det kommer ta tid att vända denna utveckling men som Kristdemokrat är jag och vi redo att göra det vi kan, och ett vet jag, vill vi se en förändring kan vi inte komma med och rösta fram samma lösningar som S-regeringen har som så kapitalt misslyckats under många år med att hålla samman och bygga vårt land.

Det räcker inte med att ansvarig S-minister tillsammans med stolta S-ordförande i kommunstyrelsen i Köping och Västerås applåderar sig själva för att det i alla fall blev 400 miljoner kronor till en ny nödvändig Hjulstabro. Det som de applåderar är att detta nödvändiga projekt för sjöfarten och Mälarhamnar i beslutad plan fick halva summan, inte hela, och till en byggstart av bron i slutet av planperioden. Det blev en halv bro med byggstart runt 2032 och i bästa fall, om andra halvan av bron får pengar, har vi den färdig tidigast runt 2035.

Men detta är en viktig seger för S-regeringen och dess företrädare här i länet, för oss övriga är det ett misslyckande med 0 kronor till utveckling av infrastrukturen i länet från S-regeringen.

Nej, bättre resultat måste vi kunna förvänta oss. Lyft ut extremt kostsamma höghastighetsbanan och satsa på att utveckla och underhålla befintliga järnvägsnätet som håller samman vårt län och land.

Samuel Stengård (KD)

Ordförande KD Västerås och toppkandidat till riksdagen

Till toppen av sidan