Annons

Annons

Annons

Fotboll

Mer ”bang for the buck” –damfotbollen kan växa med sex miljarder

Storsponsorerna dras allt mer till damfotbollen. Det finns enorma pengar att tjäna på sporten, konstaterar Europeiska fotbollsförbundet (Uefa) i en ny rapport.

–Man får ut mer av sina pengar än i till exempel herrfotboll eller herrishockey. Du får mer ”bang for the buck”, säger Jenny Damgaard, klubbchef i damallsvenska mästarlaget Rosengård.

Text: 

Annons

En förändring gick att skönja redan inför damernas fotbolls-VM 2019. Då hade Coca-Cola för första gången damspelare på sina flaskor, kreditkortsföretagen Mastercard och Visa investerade också stort och kläd- och skojätten Adidas gick ut med löftet att deras sponsrade damspelare skulle få samma bonusar som herrarna.

0 kri en månad

Läs vidare med Digital!

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digitalpaketet

  • Alla lokala nyheter på vår sajt och nyhetsapp.
  • Läsarshoppen med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan