Annons

Annons

Annons

Debatt
Halkar våra barn efter?

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bild: Lena Breitner

Annons

Bra förmåga att läsa och ha stort ordförråd är viktigt. Forskningen har visat att Sveriges unga har allt sämre förmåga att förstå text. 

Bra ordförståelse utvecklar den personliga förmågan. Denna kapabilitet grundläggs redan i 3-årsåldern och utvecklas i steg upp till vuxen ålder. De första tio åren är viktigast för att klara det som krävs i livet.

Annons

Sverige måste förbättra lärarutbildningen och bristerna där.

Annons

Vi behöver:

1) Förbättra lärarutbildningen för grundskolan med djupare kunskap i de ämnen läraren ska undervisa i. 

2) Speciallärare, som hjälper de 20 procent grundskoleelever, vilka har svårt att hänga med. Nya utbildningar behöver utvecklas vid de lärosäten som kör lärarutbildning

3) Grundutbildning av yrkeslärare i aktuellt fackämne. I dag krävs, bara pedagogik för att bli behörig. Resultatet är att gymnasiet inte klarar av att utbilda i modern teknik. Ett exempel: Elektriker och VVS-are behöver två års praktik efter gymnasiet för att bli godkända yrkesarbetare. Tidigare klarade yrkesskolorna detta med två års utbildning med glans. Numera är kvaliteten så låg att branscherna tvingade gå in och genomföra två eftergymnasiala praktikår.

4) Fortbildning av lärare för att klara av dagens utveckling och teknik. Över hälften av lärarkåren behöver förstå teknik och dess tillämpning.

Skolan måste använda bra läroböcker i stället för alla dessa elevdatorer, där eleven ser på film, spelar spel i stället för att anteckna och läsa.

Vi måste gå tillbaka till äldre pedagogik, inriktad på genuin inlärning. För att få en bra kunskap krävs att eleven lyssnar, antecknar, läsa texter, repeterar och provar praktiskt om det är ett sådant ämne.

Ingemar Andréason

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan