Annons

Annons

Annons

Insändare
Varför denna byråkrati för en så enkel sak?

Text

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Varför denna byråkrati för en så enkel sak? En remiss från vårdcentral eller hemsjukvård skulle i många fall vara tillräcklig.

Bild: TT

Annons

Min fru har haft tillgång till rollator i många år. Med stigande ålder och sjukdom behöver hon nu en rullstol för att kunna förflytta sig utomhus.

Jag kontaktar hjälpmedelscentralen för att göra att byte. Centralen ombesörjer inte detta utan hänvisar mig till hemsjukvården som inte heller har med detta att göra. Nästa instans som jag får info att kontakta är kontaktcenter. Men dom har bara hand om rollatorer för inomhusbruk.

Annons

Annons

Till sist kontaktar jag vår vårdcentral. Dom handlägger frågan om rullstol och kunde ordna bytet, men det krävs att min fru kommer till vårdcentralen för utprovning. Hon är för dålig för denna utflykt. Då ska någon från hemsjukvården komma hem till oss för leverans och göra utprovning.

Någon från hemsjukvården kontaktade mig för besök och jag uppgav min frus längd och vikt för anpassning av stolen. Men det var inte tillräckligt. Efter en vecka kom någon hem för att göra dessa mätningar. Efter ytterligare ett antal dagar kommer någon med leverans av rullstolen och för att göra eventuella justeringar.

Varför denna byråkrati för en så enkel sak? En remiss från vårdcentral eller hemsjukvård skulle i många fall vara tillräcklig. Hjälp med utprovning kunde i de flesta fall enkelt handläggas av hjälpmedelscenter. Där skulle finnas en kunnig person som hjälp vid sådan utprovning och eventuell hemtransport

I många fall kanske en familjemedlem kan ombesörja bytet för en snabbare hantering.

Det kanske inte är pengar som saknas alla gånger, utan rationella rutiner att genomföra uppdrag på ett ekonomiskt och rationellt sätt.

Bengt Östlund

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan