Förändringens iskalla vindar sveper över verklighetens gardiner. Sakta men säkert har vi försatt oss i en trafikfälla som är lika ohållbar som vår svenska energipolitik.
Redan om 7 (sju) år öppnas Fehrman-Bält-tunneln. Då kommer fullastade containertåg att rulla upp genom Europa och vidare genom Sverige och Norge.
EU håller nu på med en omfattande omställning ifrån gods på landsväg till snabba containertåg som lätt och smidigt kan lastas om på eldrivna distributionslastbilar: EU Projekt TENT-T Network. Bara Tyskland investerar i dag ofattbara 1 174 miljarder SEK på järnvägen. Vad fantiserar våra politiker om? Höghastighetståg och elektrifierade lastbilar med kontaktledningar på motorvägar? Är det rätt spår?
Annons
Annons
Låt oss börja med godset. Nästan allt trafikunderhåll har gått till vägtrafiken. Järnvägsunderhållet är eftersatt sedan flera årtionden tillbaka. Orsaken är att längre och tyngre lastbilar sliter på vägbanorna exponentiellt. Det innebär att en 20 tons lastbil sliter på vägbanan lika mycket som 12 000 personbilar. Ju tyngre och ju längre lastbilsekipage så ökar vägslitaget allt värre och värre.
Järnvägen däremot är redan ifrån början konstruerad att köras med stora godsmängder och mycket tunga laster. Det är därför som nästan 50 procent av allt gods i USA går på järnväg.
Vidare måste vi som i Tyskland kunna trafikera både snabba persontåg och godståg på samma stambanor. Om inte Tyskland har råd med höghastighetståg på egna banor så har inte vi det heller. I Sverige utvecklade vi snabbtåg som kan färdas i 250 km/h på befintliga spår. Det blev en framgångssaga med stor export till USA, Australien, Indien och Kina. Låt oss använda den tekniken när nya nödvändiga trafikstråk för både gods- och snabbtåg byggs i framtiden.
På kort sikt måste järnvägen rustas upp. För att klara detta måste Trafikverket organiseras om. Inrätta ett nytt Banverk och samla alla experter som behövs för att lyfta järnvägen under en gemensam organisation.
På det lokala planet måste Västerås stad investera i framtiden istället för att finansiera Anders Teljebäcks miljardsatsning på ett ”Gyllene Tak” över stationsområdet.
Åke Nilsson
Clas Lundberg
Tidigare ABB Traction AB