Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Littorin träder fram: "Anklagelserna fick bägaren att rinna över"

Aftonbladet hade aldrig publicerat anklagelsen mot Sven Otto Littorin om sexköp, om han hade förnekat det, enligt tidningens ansvarige utgivare. Men Littorin och regeringskansliet hävdar att han faktiskt dementerade anklagelserna samma dag.

Annons

Men Littorin och regeringskansliet hävdar att han faktiskt dementerade anklagelserna samma dag.

I en skriftlig intervju i Dagens Nyheter på onsdagen medger Sven Otto Littorin att det var Aftonbladets anklagelser om sexköp som fick bägaren att rinna över och fick honom att avgå.

- När Aftonbladet konfronterade mig med uppgiften att jag skulle ha köpt sex förstod jag vilken uppmärksamhet en sådan anklagelse skulle skapa och att jag inte skulle kunna värja mig mot den, skriver han till tidningen.

Littorin säger att hans avsikt aldrig varit att lura någon om det verkliga skälet till hans avgång. Han förnekar igen att han skulle ha köpt sex.

Skriftlig dementi

Aftonbladets ställföreträdande ansvarige utgivare Lena Mellin skriver på onsdagen att tidningen aldrig hade publicerat uppgifterna, om Littorin hade förnekat att han köpt sex.

Littorin hävdar i DN att han via sin pressekreterare dementerade uppgifterna samma dag. Statsministerns presschef Roberta Alenius säger till TT hon också själv sade samma sak till Lena Mellin på kvällen.

- Vi dementerade direkt på tisdagen till nyhetschefen och till Lena Mellin. Vi erbjöd även Aftonbladet en skriftlig dementi direkt från Sven Otto Littorin via mejl, säger Roberta Alenius.

Men på Aftonbladet uppfattade man aldrig någon dementi.

Båda versionerna

- Nej, diskussionen gällde under vilka former vi skulle få träffa Littorin. Sen ville de ta del av våra bevis, men jag sade nej och att vi ville tala med Littorin om detta, säger Lena Mellin till TT.

Något erbjudande om en skriftlig dementi känner hon inte till.

- Det har jag aldrig hört talas om, säger Lena Mellin.

Förre pressombudsmannen Pär-Arne Jigenius säger att det är självklart att båda parters versioner ska redovisas, även om det förmedlas av en pressekreterare.

- Självfallet bör man redovisa om pressekreteraren rycker in och framför en klar dementi. Även om tidningen inte fäster minsta tilltro till det så är man skyldig att redovisa det. Det tillhör den bild allmänheten bör få för sin egen bild av det hela, säger han till TT.

TT

Mer läsning

Annons