Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ann bestämde sig – fixade matschema och rasade i vikt

Ann Gräsberg slutade småäta när hon lagade mat och gick ner 40 kilo. Genom att springa, och vakta på sig själv har hon lyckats hålla sin nya vikt i två år.

Annons
Äntligen smal. Genom att skippa småätandet har Ann Gräsberg gått ner 40 kilo.

Ann vägde 113 kilo när hon gick med i Viktväktarna i juli 2010. Då hade hon gått upp många kilon efter sina fyra graviditeter.

– Jag förblev överviktig efter första barnet för 20 år sedan. Helt enkelt för att jag inte rörde på mig, och åt fel mat, säger barnmorskan Ann Gräsberg.

När hon väl hade bestämt sig för att banta lade hon upp ett matschema med hjälp av Viktväktarna samt började träna regelbundet varpå kilona rasade.

– I början promenerade jag mest. Efter 16 kilos tapp småsprang jag, och i dag springer jag sju till tio kilometer tre, fyra gånger i veckan. Jag har ingått ett livslångt engagemang med mig själv, skrattar Ann.

Hon har inte bara träningen att tacka viktraset för. Genom att hålla matdagbok vet Ann exakt vad hon stoppar i sig.

– Jag har fått kontroll över mina svagheter, äter inte längre fel samt äter mindre portioner.

Anns svaghet har varken handlat om sötsaker eller kakor.

– Jag är inte förtjust i godis, men tycker mycket om mat. Det finns mycket roligt i kylskåpet. Jag har alltid småätit och smakat av medan jag lagat mat. Tagit en köttbulle när jag stekt, en ostskiva eller två. Ost är en stor passion. Egentligen har jag fått i mig två, tre portioner i stället för bara en, därav kilona.

Tack vare självdisciplin och ett kontrollerat beteende har Ann hållt sin idealvikt 73 kilo i två år.

– Jag undviker att småäta mellan måltiderna och äter numera bara när maten står på bordet.

Vissa knep underlättar. I dag skär Ann alltid upp grönsakerna först samt planerar sina måltider noga.

– Om jag stoppar i mig morötter medan jag lagar mat är det okej.

Genom att äta mättande, proteinrik mat som ärtor, bönor, kvarg och ägg behöver hon inte hela tiden räkna kalorier.

– Med nyttiga råvaror hemma slipper jag hungersuget. Alla filéer mättar bra, lamm-, fläsk- och vit fisk-filé. Kolhydrater som ris och pasta mättar också bra.

Även om Ann är nöjd med sin dagsvikt fortsätter hon att besöka Viktväktarna.

– En av mina närmaste vänner har gått med, och vi äter ofta vår lunch där. Jag går på möten nästan varje vecka, får tips av coacher, byter idéer och pratar med andra om vikt. Jag har fått nya vänner på köpet.

Hur noga är du med att träna?

– Jag har många järn i elden för att hålla vikten. Jag springer året om. Min äldste son och jag springer i kapp på somrarna. Jag gjorde aldrig sånt tidigare.

Motivation. ”När jag ser på det här fotot av mig själv känner jag att aldrig mer, säger Ann och skrattar.

Mer läsning

Annons