Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilverkstad bytte ut fel del – måste betala tillbaka

Tre gånger lämnade västeråsaren in sin bil till verkstaden. Totalt betalade han över 18 000 kronor utan att felet åtgärdades. Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar firman att kompensera mannen.

Annons
Foto: Nora Lorek

En man i Västerås köpte en begagnad bil som han bara hann använda i en månad innan en varningstext dök upp, som visade att växellådan krävde service. Han kontaktade då en bilverkstad i Hallstahammars kommun. Totalt lämnade han in bilen tre gånger på grund av samma fel, utan att de lyckades åtgärda det. Det kostade 18 408 kronor.

Till sist lämnade han in den på en annan bilverkstad som felsökte och hittade orsaken. Sedan anmälde han den första bilverkstaden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Läs också: Blind äldre man tvingades betala för flera mobiltelefoner – får rätt mot teleföretag

Bilverkstaden i Hallstahammars kommun har svarat att de har den kompetens som krävs och att de har haft en öppen dialog med kunden, men att felet var väldigt komplext.

ARN anser att en av åtgärderna som bilverkstaden gjorde, ett byte av solenoidventilen, var en helt onödig reparation. Vid en samlad bedömning har bilverkstaden brustit i fackmannamässighet, anser ARN som rekommenderar företaget att kompensera kunden för kostnaden av reparationen; med drygt 8 300 kronor.

Prövningar i ARN är ett alternativ till domstol vid tvister. Majoriteten av företagen följer beslutet. När företag väljer att inte följa ARN:s rekommendationer registreras det.

Läs också: Västeråsare vann mot bilfirma – som måste ta bort lego från ventilationen

Mer läsning

Annons