Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Du får leta ny bostad”

Grannens lägenhet på Puddelugnsgatan på Bäckby brann förra veckan. För ensamstående trebarnsmamman Maria Verdejo blev branden en tung börda av byråkrati och telefonsamtal.

Annons
Dolda skador efter branden. Ännu pågår Mimers utredning om hur mycket huset på Puddelugnsgatan skadades av branden förra veckan. Under tiden bor hyresgästerna kvar. Maria Verdejo är kritisk till hur Mimer och hennes försäkringsbolag Folksam hjälpt henne under veckan som gått.

– Jag har inte förorsakat branden, men har fått massa besvär och bollats runt mellan olika personer. Jag är besviken på hur jag blivit bemött av Mimer och försäkringsbolaget, säger Maria Verdejo.

Hon hade aldrig kunna föreställa sig att en brand hos någon annan skulle innebära så mycket jobb för henne.

– Visst förstår jag att jag måste ringa en del när sådant här händer, men inte att jag ska bli behandlad som en boll på en tennisplan. Jag vill veta vem som har ansvar för vad och inte bara bli skickad runt och vidare varje gång.

Väggen i dotterns sovrum ser ut som vilken vägg som helst, men höjer man blicken ser man brännmärken. Som om lågor slagit ut ur vinkeln mellan vägg och tak.

Det luktar brandrök i tonårsrummet och Maria Verdejo har blivit tillsagd att inte använda rummet.

För tio dagar sedan stod lägenheten på andra sidan väggen i ljusan låga. Brandmän sprang in och ut, upp och ner i Maria Verdejos etagelägenhet för att släcka hos grannen.

Maria Verdejo har tvingats ta ut fyra semesterdagar för att städa, vädra, släppa in inspektörer, sanerare och att ringa. Ringa Mimer, hyresvärden, ringa Folksam – försäkringsbolaget, och ringa saneringsfirman. Varje samtal leder till fler samtal.

Det har varit svårt att få besked om vem som ansvarar för vad.

Enligt Maria har det varit diskussioner om nästan allt. Från vad saneringsfirman ska ta med från lägenheten: lakan men inte täcken? ja eller nej till innehållet i klädkammaren? - till olika åsikter om när lägenheten kan börja rustas.

Hon visar anteckningsblocket med sidor fulla av nummer, namn och ledord som hon antecknat under telefonsamtal de senaste dagarna.

– Jag vet knappt vem jag har pratat med eller om vad ändå, suckar hon uppgivet.

Inne hos Maria Verdejo syns nu inget av släckningskaoset, men det luktar brand. Men brandskador behöver inte synas.

Maria har fått veta att väggarna, ventilationsgångarna och golven kan vara både brandskadade och vattenskadade.

Droppen som fick henne att kontakta VLT var när hon fick höra att det var upp till henne att fixa ny bostad, om Mimer skulle besluta om att evakuera lägenheten under renoveringen.

Uppgiften hon fick var att Mimer inte har några tomma lägenheter för familjen, men kanske kunde Marias försäkringsbolag hjälpa till.

Men Folksam har inte heller lägenheter utan uppmanade Maria att söka bland de kontakter hon eventuellt har.

– Jag blir frustrerad av hela situationen, kan inte sova, är orolig. Jag kan inte svara på barnens frågor om vad som händer, ska vi flytta eller inte. Det tär på psyket.

Sedan VLT varit i kontakt med försäkringsbolaget och hyresvärden för att fråga om ärendet tycker sig Maria bli annorlunda bemött.

Vid ett möte med Folksam i onsdagskväll (planerat sedan en vecka) kände Maria att kommunikationen fungerade bättre. Hon fick gehör för sina krav på ersättning för förlorad inkomst, samt att försäkringsbolaget skulle förbättra kommunikationen med Mimer.

Maria Verdejo har också fått en ny kontaktperson den här veckan.

Mer läsning

Annons