Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En ångande berättelse från 1966

Artikel 261 av 300
Nostalgi - 60-talet
Visa alla artiklar

Apropå den kalla vintern 1966 och tre sparade tågbiljetter.

Annons

Tack Göran Andersson!

Göran läste om den kalla vintern 1965-66 på nostalgi och så poppade det här minnet upp som han delar med sig av.

Här hittar du artikeln om den bistra vintern 1965-66.

Läs Görans berättelse:

Ann-Sofie bodde i Köping och jag i Västerås vintern 1965-66. Hennes mamma gjorde varma smörgåsar av det mer läckra slaget och serverade te medan vi då och då avläste utomhustermometern och konstaterade att ”nu är det -25!”

Oftast tog jag 14:58-tåget från Västerås till Köping. Normalt tog det drygt en halvtimme och kostade 8,80 tur och retur. Kanske var det rabatterat pris … Men det står inget om det på biljetten, som var av den ”Edmonsonska typen”, tryckt och stansad i hård kartong.

Men varför sparade jag några tågbiljetter vintern 1966?

Var det av kärlek eller var det för det stora äventyrets skull, med försenade och nedisade tågsätt?

Tåget hem till Västerås skulle avgå 22:05 men nu rådde sträng vinter med massor av snö.

1966 fanns inga ”appar”, inget sj.se och inte en chans att veta om Hallsberg-Stockholmståget skulle avgå i tid från Köping.

Ann-Sofie och jag fick vackert gå ner till järnvägsstationen och på en av de väggfasta träbänkarna sitta och pussas och prata och vänta, bara vi två, och hoppas att tåget skulle vara mycket, mycket försenat!

När det väl kom efter drygt en timme, draget av ett ASEA Da-lok, såg det ut som en scen ur storfilmen ”Doktor Zjivago”.

Vagnarna var snöblästrade och nästan helt nedisade. Det ångade från värmen därinne, när personal och konduktör lyckats få bort den hårdpackade snön och bända upp någon enstaka vagnsdörr.

I ett 42 sidor långt dokument, "SJ:s vinterproblem 1965-66", redogör Statens Järnvägar för de exceptionella förutsättningar som rådde och hur kylans verkningar slog ut lok och vagnar. Banvallarna var helt stumma av tjälen och trots nedsatt hastighet förekom rälsbrott samt många skador på tågsätten:

"Efter köldperioden under de första veckorna av februari steg skadefrekvensen snabbt.

Den nådde sitt maximum den 16 februari med 162 skadade lok, d.v.s. mer än tre gånger så många som normalt.

Vid detta tillfälle var 23 procent av elloken i linjetjänst ur trafik."

Annons