Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygväder

Artikel 263 av 300
Väderskolan
Visa alla artiklar

Annons

För en person som ska ut och flyga är vädret av största intresse. Det gäller att noggrant planera sin rutt och ta hänsyn till allt som kan förekomma på resan. Även om vädret är fint där man startar behöver det ju inte vara det på slutmålet, även om resan bara är kort. Att jobba med flygvädret är en stor utmaning, men en väldigt roligt sådan och också väldigt lärorik. Det gället att hålla tungan rätt i mun då man utfärdar en flygplatsprognos, så kallad TAF (Terminal Aerodrome Forecast). Till vår hjälp har vi väderobservationer från aktuell flygplats, en så kallad METAR (Meteorological actual report), men även satellit, radar och prognosmodeller. Det finns gott om gränser man ska hålla koll på, både när man flyger och när man gör en prognos, t ex sikt och molnbas. Vilka exakta gränser som gäller beror på vad man flyger. Ett mindre flygplan som saknar en del utrustning, exempelvis radar, måste flyga enligt VFR (visual flight rules) och då gäller en gräns på 5km sikt och 1000 fot (300m) molnbas i dagsljus. Vid flygning i mörker gäller istället 8km och 2000 fot. Det gäller att hålla koll på vädret, inte bara för att de kan ändras under resans gång, utan även för att de snabbt kan ändras på samma plats. Nu under hösten är t ex dimma som snabbt sätter ner sikten därför av intresse.

SMHI väderreaktion, Erik Rindeskär

Alla artiklar i
Väderskolan

Fyra meter höga snövallar

SMHI:s väderkrönika.

Annons