Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han gav viktminskningen tid – gick ned över 30 kilo

Trots sin drastiska viktnedgång såg Gustaf Andersson fortfarande en tjock kille i spegeln. Självbilden tar längre tid att få bukt med än extrakilona. ”Det här är första sommaren jag känner mig bekväm med att ta av mig tröjan på stranden.”

Annons
2011. Gustaf berättar att  släktingar som han inte hade träffat på länge knappt känner igen honom när de ses efter hans förvandling.

Ett av Friskis tuffaste pass är just slut och ut kommer den genomsvettiga Gustaf Andersson med ett stort leende på läpparna. Det är svårt att föreställa sig att samma kille var överviktig för bara ett par år sedan.

Han berättar att han varit knubbig sedan mellanstadiet, men att det blev värre i tonåren då han ägnade mycket av sin tid stillasittande framför datorspel och böcker. Dessutom drack han läsk och åt godis – varje dag.

– Jag var väldigt trött och hade ofta huvudvärk, jag hade svårt att fokusera i skolan och sov dåligt. Jag tog inga initiativ utan det var alltid kompisar som drog med mig på grejer, säger Gustaf.

Under de åren testade han flera olika dieter och var en flitig besökare på gymmet. Men det gick inte, självbilden kom inte ifatt. Innan Gustaf uppfattat vad han såg i spegeln – att han faktiskt gått ned några kilo – gav upp och trillade tillbaka i gamla vanor. När han fyllt 25 år visade vågen 98 kilo.

– Jag mådde dåligt och hatade att se hur jag såg ut, så jag tröståt.

Som överviktig har man inte bara spegelbildens leda att möta. Dömande blickar, hånfulla kommentarer och folk som skrattar bakom ryggen var det svåraste att ställas inför, menar Gustaf.

”Jävla fetto” kunde någon förbipasserande på gatan säga. Eller ”ska du ha allt det där själv” kunde han få höra i kassan när han köpte godis.

– Omedvetet mådde jag så dåligt att det inte gick att tröstäta mer, jag tappade aptiten.

För att rensa huvudet tog Gustaf många långa promenader. Han gick till jobbet i stället för att ta bilen.

– Jag fick snabbt höra att jag hade gått ned i vikt, jag kunde inte tro det men när jag vägde mig så stämde det. Gustaf bestämde sig för att fortsätta med sin nya livsstil. De första 30 kilona gick han ned utan att sätta sin fot på ett gym. Vardagsmotion, promenader, lite löpning och ändringar i kosthållningen var hans sätt att minska i vikt. Långsamma förändringar och successiv nedtrappning var det som visade sig fungera.

– Dieter passar inte mig utan jag började äta mindre portioner. Jag ville heller inte förbjuda något, jag kan fortfarande äta godis och dricka läsk – men betydligt mindre och som belöning.

Men självbilden hängde ändå inte med, trots viktraset såg sig Gustaf som överviktig fram till för något år sedan.

– Det är nog det som gör att det är svårt att gå ned i vikt, att man själv ser resultaten sist. Långt efter alla andra.

I dag tränar han sex gånger i veckan, han har mer energi, sover bättre och har tagit tag i saker i sitt liv, vidareutbildat sig till exempel. Och när han speglar sig i dag ser han äntligen det alla andra ser: en vältränad kille.

– Egentligen är det inte svårt, men det tar tid. Jag önskar att jag kunde åka tillbaka i tiden och kicka mig själv i arslet och säga ’titta vad du kan åstadkomma bara du vill’.

Viktnedgång – ha tålamod och låt det ta tid

Glöm ”Beach 2015”

Det tar tid att gå ned i vikt om man vill göra det långsiktigt och hälsosamt.

Trappa ned

För mig funkar det bättre att göra förändringarna succesivt i stället för att sluta tvärt. Detta gäller både portionsstorlekar och onyttigheter.

Hitta boven

Analysera vad du äter. Hitta ett substitut för de tillfällen då det är riktigt jobbigt. Min bov var läsk, var jag riktigt sugen kunde jag ta ett glas sockerfri saft.

Vågen

Kasta badrumsvågen. Det är du som fattar beslutet – inte vågen! Efter ett halvår kan du ta tillbaka den, men låt det ta tid.

Prata om det

Umgås med folk som stöttar. Och man behöver inte umgås genom att äta, hitta annat att göra tillsammans.

Kolhydrater

Uteslut inte men ät mindre kolhydrater. Jag äter mycket proteiner, frukt och grönt.

Träning

Hitta en träningsform du tycker är rolig. Men vardagsmotion är viktigast. Ta promenader varje dag – det gör stor skillnad.

Tröstätandet

Det handlar om disciplin. Men när man ser resultat blir det lättare. Bit ihop och ha tålamod!

Mer läsning

Annons