Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hej mitt vinterland!

Vintern bjuder på det bästa fotoljuset, men inte det bästa vädret. Det tycker veckans bildvinnare Thord Nilsson.

Annons
Veckans vinnarbild är tagen av Thord Nilsson under en pimpeltävling i helgen.

Bilden av de två pimpelfiskarna tog han i helgen, då det var dags för årets första pimpeltävling på Mälaren utanför Kvicksund där Thord bor.

– De går ut vid 9 och sitter där till 13, berättar Thord, som själv inte är med och tävlar.

– Jag pratade med en av dem i går som fått ett par kilo abborre.

På bilden syns bara två fiskare, men annars beter sig pimpelfiskarna lite som knattefotbollsspelare, de vill vara där det är action, och därför brukar de 50-60 fiskarna oftast bilda ett större gäng på isen.

– Men jag tycker det är snyggt på bilden att man bara knappt ser fiskaren i bakgrunden.

Thord brukar fotografera mycket och beskriver sig som ”en bildmänniska ut i fingerspetsarna”. Egentligen målar han mer än han fotograferar.

Vad tycker du om vintern?

– Jag gillar inte vintern, men jag gillar att foto vintern. Jag tycker att högsommar är den sämsta tiden med alla skrikiga färger, det är bäst när det är lite grått. Då blir det en större utmaning.

fick den här skrattande sötnosen på bild
Leigh, Maximus och Alexander var först med att sätta en gran på bäckymånen.
På kvällen den 13:e december såg jag att vår Herre tänt lite extra adventsbelysning ovanför det vackra trädet utanför teatern. Det var halvmånen som denna dag stod nära Jupiter. Jag var på hemväg från jobbets Luciafirande på Aros Congress Center när jag såg detta ljusfenomen.
En 20 år gammal likör från Grekland med cristal drink glas
En 20 år gammal likör från Grekland brevid ett cristal drink glas
I söndags var det dags för säsongens första pimpeltävling på Mälaren utanför Kvicksund.
Mitt barnbarn Sam, 6mån. I början på december var jag till San Diego och tog då det här kortet på Sam. Han trivdes verkligen i pepparkaksdräkten som jag köpt här hemma.  En rund och go liten gubbe!
jag och mitt barnbarn izabella har kul
min man och barnbarn på bil o flyg museumet i ugglarp
Någon har backat in och vänt på vår tomt, då lämnades dessa hjärtan i snön.
Var ute och tog några bilder på mina hundar i motljus, och jag tycker att den här bilden blev så läcker, det ser ut som han flyger fram.
Tog några bilder på våra hundar, och jag tyckte att den har bilden blev så bra som negativ, motivet ser ut som en varg, men det är en jämthund.
Idag vid hamnen så övade sjöräddningssällskapet med sin svävare.
Underbar Julstämning.
Den här gigantiska kulan kunde jag bara inte motstå-det stod KÖP MIG PÅ STÖRT över hela bollen!!! Snacka om bling bling!!!!!!!!
Jag har haft besök av en väninna från Stockholm och i morse fick vi för oss att fota ett par färgglada lapptäcken i den snön. Det blev riktigt fina bilder, men den bästa bilden blev på Ella... inlindad i ett täcke med ett jätteleende, en mössa som halkat ner över ögonen... snöflingor som dansar. Fotot ser nästan manipulerat ut... svartvitt i bakgrunden och Ella och täcket färglagt... Snölycka!!!
Våran hund Shanti (den bruna) lekte herre på täppan med sin kompis Humle (den svarta). Humle vann uppenbarligen denna gång.
Jag har besök av min väninna, Ella björnklippa, och i morse bestämde vi oss för att fota ett par färgstarka lapptäcken mot den vita snön. Det blev jätteläckert. Men bäst blev bilden på Ella, inlindad i ett täcke, med ett stort leende, mössan nere över ögonen och snöflingor som dansade. Bilden ser nästan redigerad ut... svartvit med inlagd färg. En riktigt härlig vinterbild tycker jag :-)
Ett sista äpple håller sig kvar i träden i 15 gradig kyla
En vinter bild på våran stora ek som jag tog här hemma.
När jag och min fru var på en MC-tur till Gotland i augusti stannade vi till på denna vackra plats.
Naturen skapar bäst. Snöspiral på ena grindstolpen eller är det jultomten?
Vid en fikastund på Djäkneberget hoppade ekorren upp på bordet ett antal gånger och  hur vi än försökte mota bort honom så kom han tillbaka.
Bilden som jag vill dela med mig av, togs vid en skogssjö i Skinnskatteberg
Tequila tycker att det är skönt och ligga i tvättmaskinen!!!!!!
Tequila tycker att det är skönt och ligga i tvättmaskin!!!!
Döm om min förvåning när vår katt Tiger klättrade upp för stammen på julgranen!!! Många skratt blev det, inte minst från barnen!
Vid en utflykt till Björnö tog jag denna bild: Solen lyser på träden och får dem att skimra vackert i rött.
Vårt äppelträd som är lika fint på vintern som på sommaren.
Nej, det är schäferhundarna Yack o Natz som hoppar efter vattendroppar .
Röken från kraftvärmeverket leker med solen...
Soluppgång Hoburgen Gotland 2010 oktober
Det är jättekul att leka i snön. Valparna Caliber och Ballerina busar i snö för första gången.
Vid mina dagliga promenader njuter jag ofta av åsynen av de sju avelshingstar från Askö stuteri, vilka är
På semester i Tunisien fick vår buss motorstopp och vi blev hämtade, efter fyra timmar av en VLT märkt buss. Dammig och smutsig men den fungerade
Vid fika på Djäkneberget ville ekorre vara med.
Nyfiken ekorre
Vacker vit lucia i sin skrud!
Vad gör man inte för en godis
Bilden talar för sig själv