Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars Wallin om modet – att sticka ut

Artikel 250 av 300
Nostalgi - 60-talet
Visa alla artiklar

Alla som levt längre än ett decennium vet att modet förändras. Inte minst blir det tydligt i annonserna från VLT:s arkiv. När modedesignern Lars Wallin växte upp var han först med det senaste även om det inte alltid föll i god jord hos skolkamraterna.

Annons
90-talsvimmel. Ulf Ekberg och Lars Wallin på den förres födelsedagsfest i New York 1995.

Som du kan se på bilderna i bildspelet ovan, från 60-, 70- och 80-talet har modet skiftat i  färg och form från decennium till decennium. Men att titta på gamla klädannonser är också en stilstudie i hur modereklamen förändrats.

På 60-talet var det oftast tecknade plagg i annonserna, vilket fanns kvar även på 70-talet om än i mindre utsträckning. Tio år senare, på 80-talet, var de i princip helt försvunna från tidningssidorna. Nu skulle allt vara fotografier, helst i färg.

En som har koll på mode såväl nu som då är Lars Wallin, född 1965 i Västerås, samma år som damekpiperingsaffären Holmbloms på Smedjegatan annonserade stort i VLT. I dag är han en riksbekant modeskapare som designat festblåsor åt bland andra kronprinsessan.

På 70-talet gick han på högstadiet i Tillbergaskolan. För VLT berättar Lars Wallin om hur det var att vara modeintresserad i Västerås på den tiden:

– Det var svårt, det fanns inte utrymme för att vara individualist. Det fanns få butiker som hade ett lite annat sortiment så man försökte åka upp till Stockholm och handla i stället säger han och fortsätter:

– Det var två färgkombinationer som gällde varje säsong. Jag hade ett stort intresse för det där och läste modemagasin redan då.

Men enligt Lars Wallin var det i 70-talets Västerås inte alltid så lätt att vara först med det senaste – milt uttryckt.

– När jag gick i åttonde klass blev jag ganska grovt mobbad och det berodde på hur jag klädde mig.

– Det blev jätteuppståndelse när jag kom med ett par cowboystövlar i obehandlat skinn. Ett år senare kom de som mobbade mig som hårdast med samma stövlar.

Men trots det förtryck Lars Wallin utsattes för av sina skolkamrater för att han vågade sticka ut slutade han inte att klä sig som han ville.

Lars Wallins favoriteror när det gäller mode är 50- och 20-talet.

– 20-talet var så überglamouröst, det var som 80-talet för oss. Man fokuserade på att ha kul och leva livet.

Lars Wallin har svårare att nämna en modeepok som han avskyr. Men bestämmer sig ändå till slut:

– Jag tycker inte om 70-talet så mycket stilmässigt och inte 80-talet heller. Men samtidigt hade 80-talet en energi med frisyrer som kunde vara hur stora som helst. Det var liksom överdrivet och livsbejakande.

Fokus på Midjor. En trappa upp i varuhuset  Sigma låg butiken Junior Center, där man 1975  kunde köpa ”amerikansk denim med rätta detaljer”.
Chic. I mitten av 80-talet var det tydligen yllejackor som gällde för den modemedvetne västeråsaren.
Pasteller. Få gissar nog fel om vilket decennium den här annonsen publicerades i VLT. Just det – 80-talet.
Stiliga herrar. Vad sägs om en ”sportig  citylook”? 1985 kunde Gulins hjälpa till med det.
Nyöppnat. Denna annons från Holmbloms är från 1965 och lockar bland annat med tweed till hösten.
Stilren. Lars Wallin anno 2015 är en något mindre vildvuxen syn än sitt 20 år yngre jag.
Annons