Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ljus och uteliv botar dig om du drabbats av vårtrötthet

Solen värmer, och ändå känner du dig hängig och orkar inte ens tänka på att träna. I stället slänger du dig i tv-soffan med en godispåse. Oroa dig inte, du är inte ensam om att känna så.

Annons
Ta det lugnt. Om du drabbas av vårtrötthet, gäller det att ta det lugnare och tänka mer på sig själv, tipsar Eva Morberg, legitimerad psykolog och psykologisk terapeut. ”På våren ska plötsligt allt göras. Var rädda om er själva och dra ned på aktiviteterna”.

Vårtrötthet drabbar var fjärde svensk. Vissa forskare förklarar det med att nedstämdheten från mörka vintern hänger med in i det ljusa. Exakt varför vet dock ingen.

– Varför så många blir deppiga höst eller vår vet man egentligen inte, säger Eva Morberg, legitimerad psykolog och psykoterapeut.

– Kanske hänger vårt endoktrina system inte riktigt med vid säsongsskiftet. Dagarna blir längre, men kroppen hinner inte riktigt ställa in sig på mer ljus.

För de flesta försvinner nedstämdheten efter tre, fyra veckor. Dock utvecklar några en regelrätt depression vilket kräver terapibehandling och medicinering av proffs.

Vid lättare former av vårtrötthet kan man däremot medicinera sig själv med hjälp av bra mat, sömn och motion samt genom att strukturera upp vardagen.

– Det är viktigt med rutiner. Äter du ungefär vid samma tid varje dag och undviker att ta en massa olika beslut hela tiden sparar du mental energi.

Eva Morberg jämför vårtrötthet med en form av stressyndrom som bör behandlas därefter. I maj stressar människor runt för att hinna fixa sina kroppar och trädgårdar fina, för att umgås med familj och vänner, vilket inte alltid gör bara gott.

– På våren ska plötsligt allt göras. Var rädda om er själva, och dra ned på aktiviteterna, råder Eva.

Hur vet man att det är just vårtrött man är? Symptomen varierar, men många känner orkeslöshet, får svårt att koncentrera sig och kan uppfatta livet som tröstlöst.

– Kanske känns inget roligt. En del går upp i vikt, andra tappar aptiten.

Tankar och föreställningar om våren kan också ställa till det.

– Många likställer våren med kärlek, lycka och kamratskap. Är man ensam och längtar efter en partner blir våren förstås extra jobbig.

Vårtrötthet botas bäst med ljus och uteliv.

– Titta gärna ut på grönskan och vistas i skog och mark så mycket ni kan. Det ger bra energipåslag.

Långsamma kolhydrater och Omega 3 gör också nytta. Annat gör mindre nytta. Choklad kanske tröstar för stunden men bör helst undvikas.

– Skippa öl, pizza och godis och fyll på med B-vitamin. Undvik alkohol och sov ordentligt. En trött hjärna är aldrig en glad hjärna.

Vad gör du själv för att slippa bli vårtrött?

– Jag jobbar, sliter och står i som alla andra, säger Eva med ett ironiskt skratt.

– Nej, men jag promenerar gärna utomhus. Det ger så mycket.

Grön lindring. ”Vistas i skog och mark så mycket ni kan”, säger psykologen Eva Morberg som motmedlet mot vårtrötthet.

”Det är ingen sjukdom”

Namn: Eva Morberg

Yrke: Legitimerad psykolog, psykoterapeut.

Ålder: 60 år.

Bor: Västermalm.

Familj: Sambo, fyra söner.

Fritid: Försöker motionera, och vara ute i naturen. Besöker konserter och teatrar när tillfälle ges.

Aktuell: ”Vårtrötthet är ingen sjukdom. När temperatur och ljusförhållande skiftar ska kroppen anpassa sin hormonbalans och ämnesomsättning. Är solen framme fyller kroppen på med lyckohormonet serotonin och producerar mindre sömnhormon melatonin. Förändringen kräver energi och innan hormonnivåerna balanseras känner vi oss trötta och omotiverade. Värmen får också blodkärlen att vidga sig och blodtrycket att sjunka.”

Mer läsning

Annons