Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälaröar fick oväntat besök

Artikel 0 av 300
Nostalgi - 70-talet
Visa alla artiklar

Det var betydligt sämre förr. Då var öarna ibland förrädiska grund för
fartygstrafiken på Mälaren. Tjejerna var helt klart vildast. Helen, Catrin och Susanne ansågs, minst sagt, ystra. Dessutom svårstyrda och egensinniga.

Annons
VLT 30 november 1972.

Helen, Catrin och Susanne hade ett gemensamt: De var lastfartyg som trafikerade Mälaren. För det mesta gick det bra, men inte alltid.

Se bilderna här intill:

Catrin föredrog Hästskär mellan Hallingen och Fogdö.

Susanne blev ett med Våmbens fyr sydost om Enköping.

Helen fattade tyckte för Kalvholmen intill Hjulstabron.

Åtminstone i Helens fall rörde det sig om felnavigering. Rorsmannen girade en halv kilometer för tidigt.

Det är betydligt bättre i dag. Visserligen går en och annan fritidsskeppare på grund med sin båt. Men lastfartygen håller sig i farlederna. Hjälpmedlen har blivit bättre och lotsarna håller stadig kontroll på den aktuella vattenvägen.

Det har genom åren inträffat fler dramatiska sjöolyckor i Mälaren.

6 april 1967 kolliderade 260-tonaren Farell från Kalmar med oljetankern Framnäs i det trånga sundet mellan Toppvik och Gissleholmen. Farell sjönk omedelbart men besättningen på fyra man kunde dessbättre räddas ombord på Framnäs.

Farell bärgades aldrig och ännu i dag, 35 år senare, ligger fartyget kvar på 36 meters djup på Mälarens botten. Då och då kommer rapporter om att dieselolja läcker från hennes tankar. Så sent som 1997 pumpades 2 500 liter upp på ett miljöskyddsfartyg.

28 november 1969 inträffade en mycket svår olycka. Sandpråmen Sandskär hade lastat 536 ton sand i Västerås. Vid Agne udde väster om Hjulstabron tog färden plötsligt slut. Tre män omkom, den fjärde överlevde.

Så här berättade den överlevande besättningsmannen för VLT på natten:

- På en halv minut hade vi kantrat och låg på sidan. Men fartyget fortsatte att gå runt och efter ytterligare 30 sekunder låg det med botten uppåt.

Olycksorsaken bedömdes vara förskjutning av sandlasten när fartyget styrbordsgirade runt Agne udde.

Omkring fem månader efter olyckan, 28 maj 1970, bärgades fartyget av pontonkranen Lodbrok och bärgningsfartyget Sleipner.

Kärrbolandet har varit en populär plats för tyska fartyg att grundstöta på.

28 mars 1968 gick lastfartyget Kerstin Matthiesen från Hamburg på grund vid

lilla Aggaröns fyr. Fartyget sprang läck men kunde ändå för egen maskin ta sig

till Köpings hamn.

7 maj 1969 var det Hans-Peters tur att besöka ett grund vid Kärrbo. Fartyget, lastat med kol, gick på fel sida om en prick och satte sig ordentligt fast i leran. Bröt-Anund försökte dra Hans-Peter flott men misslyckades. Kraftigare bärgningsfartyg fick kallas till platsen.

13 augusti 1972 satte sig lastfartyget Alandsee på grund i Aggarösundet. Fartyget var lastat med koks och hade sju mans besättning och en passagerare. Ingen lots fanns med då Alandsee rände upp på ett stenparti på endast två meters djup.

22 april 1976 var det styckegodslastade Decimals tur att sätta sig fast. Fartyget var på väg upp mot Aggarön men gick på grund 15 meter från land. Den här gången räckte Bröt-Anunds kapacitet till.

Även i slutet på mars 1971 var ett tyskt fartyg illa ute. Den gången var det Jürgen som fick slagsida och sjönk. Bara fören stack upp ovanför vattenytan. Lotsen berättade för VLT om färden. Hur han redan vid Stora Sandskär, åtta kilometer från Västerås hamn, beslöt sig för att kontakta fartygsinspektionen eftersom fartyget redan där fick kraftig slagsida vid en alltför kraftig gir.

Han bedömde också att kaptenen ombord körde alldeles för fort, missade en gir och därför tvingades köra båten fram genom isen utanför rännan. Det bedömdes att Jürgen sprang läck mot isflaken och att det var orsaken till att fartyget kantrade trots att det då höll rak kurs. Dessbättre klarade sig alla ombordvarande trots att det uppstod problem när livbåten skulle sättas i sjön.

Vi ska avsluta med Nordica som vid några tillfällen haft stora problem på Mälaren.

21 april 1970 lyckades kaptenen med konststycket att sätta Nordica på grund två gånger inom en halvtimme bara några hundra meter från Kraftverket.

Bröt-Anund assisterade vid både tillfällena och drog Nordica flott. En besättningsman hörde via radio av sig till Bröt-Anunds personal och förklarade:

- Jag förstår att ni tycker det kommer konstiga order härifrån. Men det är kaptenen som ger dem ..

15 oktober samma år var det dags för Nordica att göra bort sig igen. Då gick hon på grund väster om Hjulstabron och sprang läck. Orsaken angavs vara roderfel.

Nordica fortsatte sedan mot Köping, fick nytt roderfel och var nära att kollidera med 700-tonnaren Catrin. Det skilde bara en meter mellan fartygen.

Ingenting hände den gången. Men visst var det längre tillbaka vanligt med olyckor på Mälaren.

Catrin. Ön Hästskär mellan Hallingen och Fogdö blev Catrins fall. Vid ett annat tillfälle var Catrin nära att kollidera med ett tankfartyg.Fotodatum: 19721115
Susanne. Vid Vämbens fyr blev det stopp för Susanne. Fören var bara några meter från stranden.Fotodatum: 19721115
Alla artiklar i
Nostalgi - 70-talet

Leif Jönsson kursade korv

...

På väg mot en strålande jul

...

Skynda på, snart går karusellen

Full fart i city 1971.

Då var det trångt på torget

Året är 1975.

Håll i hatten - här ska shoppas!

Året är 1971.

Julklappslängtan 1970

Vad vill du ha i år?

All åkning sker på egen risk!

...

Rejält med skydd anno 1978

Känner du igen dig?

Carter-team visade upp sig

Året är 1978.

Vilken hall är det här?

...

Roland Krecker byggde själv

Men blev det billigt?

Skateboardramp på Bäckby

...

Kinaschack i Sura

Sitter du här? Året är 1971.

Michel Rosta knep SM-titeln i discodans

...

Kämpig bugg anno 1979

...

Västeråsutbildad designade mönsterlekplats

...

Här hoppar Christina Bylinder

...

Sprillans nytt på Hamre

...

Killar som gillar att hänga

Ser du var de dinglar?

Ödsligt - på vilken lekplats?

...

Skrillor på Rocklunda?

...

Livsfarlig kälkbacke i Skultuna

...

Kram på dig geten!

...

Vi tror att det här är Råby lekpark

Håller du med?

Vilket enkelt och genialt lekredskap

...

Ni är väl snälla barn?

Alla får åka i rutschbanorna.

Här fastnade en flicka med handen

...

Aja baja! Inte på parkeringen!

...

Så här dum var väl inte du?

...

Flintabil - kan det locka?

...

Kommer du ihåg Filipendula?

...

Lekplats på Rönnby 1974

...

Alla barnen ville ha grävskopan

...

Var parklekarna alltid bemannade?

Berätta ni som vet.

Snyggt och nyanlagt på Hamre

Men ser det kul ut?

Visst ser det härligt ut på Vallby parklek?

...

BILDEXTRA: Album III från Sura

Och året är 1978.

Snabb - men vem är jag?

Ledtråd: friidrott. 

Här måste man vara kvick i vändningarna

...

Notudden i september 1971

...

Ny hamn för småbåtar på Tegeludden

...

På kollo i Söderbärke - har du varit här?

...

Skvallerspegel på Sigma

...

Bara några dagar kvar till jul

...

Stiltje i varuhuset i maj

...

Ville du ha sådana här ljusstakar i glas?

...

Vad ville du ha för klapp 1976?

...

Två med tålamod i reavimlet

...

Rea på varuhus 1976

...

Ser du verkligen priset?

...

Nyss nedlagd butik på Vega

...

Mega-konfektion i Rockunda

Fyndade du här?

En vivo-butik 1977

...

Hårt tryck i butiken 1975

Ser du var vi är?

Här är det full fart på julhandeln

Året är 1971. 

Kortärmsskjortor på rea 1975

Hur var du klädd 1975?

Falkströms livs 1976

Känns butiken igen?

En glutt i Tempos fönster

...

Rent och fint när smakbitar ges

...

Birgitta Blomkvist jobbade ensam

...

Fullt tryck på rean 1975

...

Sigvard Bredängs butik

Vet du var butiken låg?

Tusen-ett, E-4 och Rang

...