Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moderaterna startar kampanj för hushållsnära tjänster

Moderaterna startar en kampanj för hushållsnära tjänster.
- Det är viktigt att vi marknadsför RUT-andraget så att fler kan ta del av det, säger Elisabeth Unell (M), Västerås kommunstyrelses ordförande.

Annons

Idag ska statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann presentera en kampanj för att försvara skatteavdraget för hushållsnära tjänster.

- Skälet är att det har blivit en otroligt viktig symbolfråga för hur de politiska alternativen ser på jobben och jobbpolitiken, men också på hela tjänstesektorn, säger Per Schlingmann till Svenska Dagbladet.

Elisabeth Unell tycker att avdraget är viktigt, framförallt för barnfamiljer och äldre.

- Vi vill marknadsföra avdraget så att till exempel äldre som inte har rätt till hemhjälp än kan ta del av det, säger hon.

Moderaterna vill få ut budskapet att oppositionen vill ta bort ett avdrag som har skapat tusentals arbeten mitt under lågkonjunkturen. Och för att göra det ska de kräva svar av rödgröna politiker över hela landet.

Men den rödgröna alliansen har svängt i frågan. Från att vara helt emot till att öppna för att behålla avdraget i förändrad form.

Oppositionsledaren Mona Sahlin (S) sa på en pressträff att hon kan tänka sig att avdraget konjunkturanpassas eller riktas till pensionärer. Vilket även Miljöpartiet nyligen har visat ett visst stöd för. Vänsterpartiet, däremot, står fast vid sitt motstånd.

- Det är dåligt använda skattepengar. Och de blir inte bättre använda av att man hittar någon sorts ny konstruktion, säger Lars Ohly (V) till SvD.

RUT-avdrag

Avdraget innebär att alla kan dra av hälften av kostnaden för hushållsnära tjänster som barnpassning och städning upp till 50 000 kronor om året.

Mer läsning

Annons