Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny studie: Bilister tjockare än cyklister

Vanebilister väger fyra kilo mer än cyklister. Det är ett av resultaten i en studie som Örebro deltar i.– Det här är Europas största studie i sitt slag. Därför finns det mycket fler resultat att vänta framöver, säger Ulf Eriksson.

Annons

Det är ett EU-finansierat projekt som kallas för PASTA, eller Physical Activity through Sustainable Transport Approaces, som gjort upptäckten att vanebilister i genomsnitt väger fyra kilo mer än de som hellre tar cykeln. Örebro är en av sju städer i Europa som deltar i studien tillsammans med Antwerpen, Barcelona, London, Rom, Wien och Zürich.

– Örebro är med för att det är en stad med höga ambitioner för hållbara transporter och då framför allt gång och cykling. Sedan ville kommunen gärna vara med. Vi vill förstå hur städer kan skapa bättre folkhälsa genom cykling och gång. Det ger stora hälsofördelar och vi vill veta hur man kan bygga städer för att få en större andel att resa aktivt, säger Ulf Eriksson som är doktor i trafik och hälsa, samt jobbar vid Trivector som konsult.

Fokus just nu för studien är att rekrytera fler deltagare. Nu deltar 11 000 personer i hela Europa i studien och runt 2000 i Örebro.

– Vi har några platser kvar att fylla här. De som deltar svarar på frågor på nätet och sedan följer vi folk i upp till ett år. Några av dessa deltagare får även tillgång till en app som gör att vi kan mäta vad som påverkar deras trafikvanor, säger Ulf Eriksson.

Flera cyklister som NA pratat med tycker att Örebro är en bra cykelstad och Ulf Eriksson håller med. Men framhåller ändå att staden fortfarande har mycket kvar att göra.

– Örebro har haft ambitioner att vara en cykelstad och har också investerat för att bli det. Staden har en hög cykelandel och har dessutom byggt cykelfiler, vilket inte är unikt, men Örebro var tidiga med det. Sedan finns det relativt gott om cykelställ och andra parkeringsmöjligheter i staden. Men det finns så klart mycket kvar att göra även i Örebro, säger han.

Enligt undersökningen finns det tre aspekter som främjar att en befolkning väljer ett aktivt ressätt.

– Det som framför allt främjar gång och cykelresande i en stad är trygghet, närhet och aktivitet. Det är viktigt att befolkningen har nära till funktioner som de behöver i vardagen, som butik, jobb och skola. Sedan måste även infrastrukturen vara trygg, säger Ulf Eriksson

Studien pågår i fyra år och avslutas i vinter nästa år på en stor konferens arrangerad av WHO.

– Vi ser fram emot att analysera den data vi har samlat in, säger Ulf Eriksson.

Örebro kommuns cykelåtgärder

Mer läsning

Annons