Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orka jobba i vinter

För vissa slår vinterhalvåret till som en svart vägg och sömn är det enda som lockar. Men som vuxen måste maten lagas och jobbet skötas.

Annons

Vi har kollat om det finns några trick för att orka med jobbet även såhär års.

Kroppens klocka ställs om på hösten när dagarna blir kortare och kvällsmörkret sänker sig tidigare. Vissa individer påverkas mer än andra av det och blir jättetrötta.

Men hur gör man att orka 40 timmar i veckan på jobbet när 100 timmars sömn är det enda som känns som en genomförbar plan? Kanske vitaminer, järn, rosenrot, detox eller något homeopatiskt preparat kanske kan vara till hjälp?

- Rosenrot som exempel marknadsförs som ett uppiggande preparat och man lutar sig mot olika studier som gjorts av preparatet men de studierna är av en så usel kvalité att det inte går att dra några slutsatser av dem, säger Dan Larhammar, professor i molekylär cellbiologi.

Dan Larhammar känner såklart inte till alla preparat och behandlingar inom den så kallade alternativmedicinen och inte heller all forskning som gjorts kring dem. Men han har följt debatten under många år och själv gjort inlägg i den och han känner inte till något preparat som vetenskapligt har kunnat bevisa att det fungerar. Larhammar understryker dock att han absolut inte känner till alla preparat eller alla studier som gjorts på området.

Homeopati är ofarligtAlternativmedicin utövas i första hand av lekmän och i regel är metoderna också utvecklade av lekmän. Ett exempel på det är homeopatin. Homeopatiska preparat kan vara så spädda att det inte inte finns en enda molekyl kvar av ursprungsämnet. Det rör sig om så extremt låga koncentrationer att det enbart rör sig om placebo effekt – om man nu får nån effekt alls.

- Det man kan vara väldigt säker på att de inte kan ha några effekter varken positiva eller negativa. Rent vatten har inte några sådana effekter, säger Larhammar.

Men extra vitaminer då?– Ytterst tveksamt, om man inte har någon brist då. Det finns fynd som tyder på d- vitamin kan ha en uppiggande effekt. Övriga vitaminer känner jag inte till att det motverkar trötthet, inga andra näringsämnen heller, säger Larhammar.

På många växtbaserade läkemedel står det att det används traditionellt mot olika åkommor. Det hänvisar bara till vad det används för – inte att det finns några som helst bevis för att preparatet verkligen fungerar. Utöver placeboeffekten då.

- Placeboeffekten har kanske lite oförtjänt dåligt rykte. Vi skall vara glada åt att placeboeffekten hjälper till att känner oss friskare. Sen finns det ju ett etiskt dilemma att tjäna pengar på att människor upplever att de mår bättre.

Det finns även risker med placeboeffekten. Det kan maskera allvarlig sjukdom och känner man sig bättre så kan ju det ju också maskera symptomen så att sjukdomen fortsätter att utvecklas. För det mesta är effekten harmlös.

- På rak arm känner inte till något överhuvudtaget som kan verka uppiggande för höst- och vintertrötta, utöver att försöka exponera sig för ljus då, säger Dan Larhammar.

Så det slitna tricket med en promenad på lunchen är alltså fortfarande det billigaste och säkraste sättet att bli lite piggare i vintermörkret.

Mer läsning

Annons