Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Punktera ballongmagen med en näve ärtor

Börja julbordet med ärtor och sallad och skippa kaffet så kan du slippa svullen mage och magsmärtor.

Annons
Ät rätt. Anja Ojanen- Larsson avråder från julmusten och kaffe på maten samt råder alla att inleda julbordet med sallad eller gröna ärtor för att slippa ballongmage.

Var tionde svensk sägs lida av ballongmage till och från. Bråkiga, snabba kolhydrater är alltid ett orosmoment för alla de som får dras med svullen, utspänd mage.

När gaser spänner ut magen kan det också ge magknip.

Men det kan räcka med ett par små knep för att undvika ballongmage eller illaluktande gaser.

– Sallad före maten, eller gröna ärtor är bra. Börjar du måltiden med enzymer får du igång en naturlig salivavsöndring, vilket sätter igång matsmältningen,säger hälsokostrådgivaren Anja Ojanen-Larsson.

Den som tuggar sakta och ordentligt och skippar drickat under själva måltiden mår i regel bättre.

– Dricker du före eller efter undviker du att skölja ner för stora matklumpar. Själv blir jag alltid sist vid bordet, säger Anja och skrattar.

Anja avråder från det obligatoriska julkaffet på maten.

– Skölj inte ner maten med kaffe även om du längtar efter en espresso. Spar kaffet till senare. Själv dricker jag aldrig kaffe direkt på maten, eftersom det förstör vitaminer som exempelvis järn och c-vitamin.

Julmust och andra drycker med kolsyra avråder hon också ifrån.

– Det blir du bubblig i magen av. För mycket socker och vetemjöl sväller i magen.

Självklart bör man undvika julstress i den mån det går. Låter du maten tysta mun undviker du ovälkomna gaser.

– Du sväljer en massa luft när du äter och pratar fort. Händer det att någon får för mycket gas i magen får han eller hon försöka gå undan och släppa ut den.

Alla människor behöver proteiner. Problemet för kvinnor är att de har svårare att bryta ner protein än män. Ett tillskott på anis och fänkål kan underlätta matspjälkningen. Därav rådet att dricka en kopp anisfänkål- eller pepparmynts te som enligt, Anja hjälper till att spjälka och finfördela maten.

– Kamomill, anis, kummin och fänkål har traditionellt använts mot gasbildning och uppkördhet. Drick det gärna som te eller strö det i maten.

Hemma hos familjen Ojanen-Larsson dukar man alltid upp ett rikligt, traditionellt julbord.

– Vi är många och allt finns på vårt julbord. Från vanlig, hederlig risgrynsgröt, till massor av fisk som lax, sill och lutfisk. Grönkål och rödkål förstås, lite skinka, prinskorv och min mammas köttbullar.

Enligt Anja verkar stressmage bli en allt vanligare åkomma.

– Folk söker hjälp för stressmage varje dag, året runt. Det är inte en specifik julåkomma, säger Anja Ojanen Larsson.

Grönt är skönt.  Sallad eller ärtor före maten sätter igång matsmältningen. Foto: Scanpix

Anna Oljanen-Larsson

Yrke: Auktoriserad hälsokostterapeut, massör.

Ålder: 58 år.

Bor: På Talltorp.

Familj: Man, två barn, fem barnbarn, fyra rådjur i trädgården ”de bor där”.

Fritid: Tränar zumba och yoga, sjunger i Västerås showkör, och så barnbarnen. Det är alltid fullt ös med dem”.

Till frukost tar jag:  Vetegräs, havregräs och spirulinaalger i pulverform som jag blandar och dricker, en tesked sesamolja (bra för hud och organ), sojayoghurt (med blåbärsmak och naturell) och till det 1 dl betaglutin(havrehjärtan) för att få ett balanserat blodsocker. Ibland tar jag en kiwi också. Jag dricker alltid ett yogite.

Mer läsning

Annons