Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så många dog i trafiken

Nästan dubbelt så många dog i trafikolyckor 2011 jämfört med 2010 i länet  - men statistiken är inte helt rättvisande.

Annons

2011 omkom 9 personer i trafikolyckor och 85 personer skadades svårt i Västmanland.

2010 var det 5 som dog och 89 skadades svårt. Det framgår av den officiella statistiken om vägtrafikskador 2011 från Trafikanalys.

– Antalet omkomna i trafiken i Västmanland har ökat jämfört med 2010, men ligger ändå på en klart lägre nivå än genomsnittet hittills under 2000-talet, säger Maria Melkersson, projektledare vid Trafikanalys.

De hårdast drabbade trafikantgrupperna under 2011 i Västmanland var bilister och cyklister.

I landet i övrigt ökade antalet omkomna i vägtrafikolyckor under 2011. Totalt omkom 319 personer under året, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med 2010. Antalet svårt skadade i landet ökade med 8 procent till 3 127 personer.

– Det är männen som löper störst risk att råka ut för svåra trafikolyckor. Av de 94 personer som omkom eller skadades svårt i Västmanland under 2011 var 64 procent män, säger Maria Melkersson.

Jörgen Bergfasth, chef för Västmanlandspolisens trafikavdelning tycker att nio döda låter mycket:

- Det beror på hur man definierar "i trafiken". Vi hade två personer i en taxi som omkom då taxin blev påkörd av tåget. Allt tyder på att chauffören blev bländad av solen och såg inte bommarna - och körde genom dem just som tåget kom. Det är ingen traditionell "trafikolycka" även om de omkomna ju satt i en bil.

Ett annat fall, säger Jörgen Bergfasth, var en cyklist som cyklade omkull och slog huvudet i asfalten, utan att andra fordon var inblandade.

- Det kan finnas fall där dödsfallen vållats av sjukdom också, säger Jörgen Bergfasth och menar att man inte kan jämföra statistik från sådana trafikolyckor som vi tänker på när vi säger ordet "trafikolycka" - alltså fordon som krockar eller kör i diket - med sjukdomsfall, krock med tåget och liknande.

- Även om nio döda är en hög siffra - med tanke på vad jag sagt om statistiken - så ligger vi ändå bra till här i länet, framhåller Jörgen Bergfasth. Statistiken från de senaste åren är oändligt mycket bättre än bara för 15-20 år sedan då antalet trafikdöda i länet räknades i flera tiotal om året.

Anledningen är flera; gator och vägar har byggts om och blivit säkra. Bilarna har blivit säkrare.

- Kameraskåpen utmed vägarna - vad man än tycker om dem - har bidragit till säkrare trafik. Polisen har utvecklat sitt arbete mot rattfylleri. Projektet Smadit, som pågått sedan 2008 och erbjudit ertappade rattfyllerister vård och hjälp, har bidragit till att färre kör rattfulla.

Mer läsning

Annons