Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart kan du inte ta med cykeln på bussen

I framtiden ska man inte kunna ta med sig cykeln på landsvägsbussarna. Västmanlands Lokaltrafik anser att det både är dyrt och opraktiskt. Samtidigt går beslutet rakt emot Västerås stads mål att göra Västerås till en cykelstad.

Annons

Det handlar om möjligheten att hänga på cykeln på ett ställ på bussen, så att cyklisten kan kombinera buss- och cykelfärd. Beslutet togs enhälligt i VL:s styrelse.

– Jo, vi gick på tjänstemannaförslaget, bekräftar Bengt-Åke Nilsson (FP), ordförande i VL:s styrelse.

Men hur går det ihop med satsningen på Västerås som cykelstad?

– Ja, det kan man fråga sig, säger Bengt-Åke Nilsson, men tillägger att det finns goda ekonomiska skäl.

– Bland annat har SL (Storstockholms Lokaltrafik) räknat ut att varje transporterad cykel kostar 6 000 kronor, om man räknar in alla kostnader.

Maria Rydström, områdeschef på VL, kan dessutom rada upp flera andra skäl:

– En del har cykelställ framtill på bussen och det får man inte längre ha. Andra har cykelställ bakpå bussen, men det är tungt för förarna att lyfta och korta förare räcker inte upp. Max två cyklar kan åka med, så som kund vet du inte om just din cykel får plats. Och så handlar det om säkerhet. Stället kan vara i vägen om det börjar att brinna i motorn,

Möjligheten ska vara kvar så länge som gamla bussar finns kvar. I takt med att bussarna byts ut försvinner ställen. Enligt en uppskattning från VL har bara 200 cyklar transporterats på bussarna under det senaste året. Ställ finns inte på alla landsvägsbussar.

Mats Adolfsson

Mer läsning

Annons